Airtec Intercooler
- Vinny85
- Be Mini
Bericht
Re: Airtec Intercooler
Ok ik snap het wat je bedoelt. Ikzelf ben van plan om tot stage 3 te gaan en niet verder. Dus dan is die intercooler overbodig. Hij zij wel idd dat als we door gaan tunen dat je er 1 op kan zetten. Hij rade mij dan wel aan om ff door te sparen en dan voor de watergekoelde versie te gaan. Die vind ik zelf gewoonweg te duur.
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Re: Airtec Intercooler
Stage 3 bij Beek bevat een 17% pulley. Daarbij is een intercooler absoluut niet overbodig als je iemand bent die het vermogen wat langer achtereen aanspreekt. Na wat langer of vaker achtereen op het gas loopt de inlaattemperatuur zo hoog op dat je die extra pk's van stage 3 al niet meer tot je beschikking hebt. Beek heeft geen goede, betaalbare intercoolers in hun assortiment. Alleen de watergekoelde KAVS en de GP intercooler, maar die zijn peperduur. De airtec die hier wordt aangeboden is zeker de moeite waard en een stuk gunstiger geprijsd.
Als we het over overbodig hebben: de software upgrade die Beek aanbiedt bij hun stage 3, die is overbodig. Je kunt de kleinere pulley prima rijden i.c.m. je normale software. Het geld wat je dan bespaart kun je beter in een airtec intercooler steken. Just my 2 cents...
Sent from my iPad using Tapatalk
Als we het over overbodig hebben: de software upgrade die Beek aanbiedt bij hun stage 3, die is overbodig. Je kunt de kleinere pulley prima rijden i.c.m. je normale software. Het geld wat je dan bespaart kun je beter in een airtec intercooler steken. Just my 2 cents...
Sent from my iPad using Tapatalk
- Vinny85
- Be Mini
Bericht
Re: Airtec Intercooler
Klopt allemaal wat je zecht Brightness. Wie gaat er nou een langere tijd voluit gasgeven op de openbare weg? Ik snap wel dat je een stoplicht printje pakt of de snelweg oprijd dat je hem op zn staart trapt. Maar continu? Denk dan niet dat jeje rijbewijs behoud op die manier. Echter over de software als je de pully hebt vervangen zijn er genoeg mede forumers die zeggen dat je software matig ook moet gaan aanpassen. Let wel ik wil geen discussie starten. Ik wil het wel leren begrijpen. Mvg
- Vinny85
- Be Mini
Bericht
Re: Airtec Intercooler
Dit las ik ook nog op onze eigen forum. viewtopic.php?f=20&t=27822&p=703793&hilit=Grotere+gasklep#p703793
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Re: Airtec Intercooler
Bij dat langere tijd gas geven moet je je niet teveel voorstellen. Als je een keer vanaf de 2e versnelling op het gas gaat en volgas houdt tot in de 4e versnelling loopt de inlaattemperatuur bij een OEM intercooler icm een 17% pulley al zodanig hoog op dat je het volle vermogen niet eens meer haalt. Als je een aantal keren achtereen volgas rijdt (bijv. een sportieve rit op een dijkweg o.i.d.) en de temperatuur zit er eenmaal in dan geldt het des te meer. Een voordeel van de OEM intercooler is dat het herstel wel redelijk goed is.
Ik heb een tijdje met een 17% pulley en een GRS Motorsport intercooler gereden en zelfs die had moeite met het onder controle houden van de warmte die de pulley veroorzaakte. En dat heb ik niet gelezen, maar zelf ervaren en gemonitord.
Mijn advies: als je niet wil investeren in een andere intercooler, neem dan een 15% pulley ipv een 17% pulley. Qua prestaties scheelt het bar weinig (de 17% voelt heel iets sterker in het middengebied), maar de temperatuur blijft een heel stuk beter onder controle. Ook dat ik heb niet alleen gelezen, maar zelf ervaren en gemonitord.
Wat de software betreft: een remap is echt niet nodig als je alleen een kleinere pulley gebruikt. Je ECU kan hiervoor prima compenseren. Gerenommeerde MINI-tuners in het buitenland (bijv. 1320) passen de software ook niet aan bij alleen een pulley-wissel. Natuurlijk is een remap nooit verkeerd, maar ik zou dan sowieso voor een custom map gaan en niet voor een flash file. Zonde van je geld.
Ik heb een tijdje met een 17% pulley en een GRS Motorsport intercooler gereden en zelfs die had moeite met het onder controle houden van de warmte die de pulley veroorzaakte. En dat heb ik niet gelezen, maar zelf ervaren en gemonitord.
Mijn advies: als je niet wil investeren in een andere intercooler, neem dan een 15% pulley ipv een 17% pulley. Qua prestaties scheelt het bar weinig (de 17% voelt heel iets sterker in het middengebied), maar de temperatuur blijft een heel stuk beter onder controle. Ook dat ik heb niet alleen gelezen, maar zelf ervaren en gemonitord.
Wat de software betreft: een remap is echt niet nodig als je alleen een kleinere pulley gebruikt. Je ECU kan hiervoor prima compenseren. Gerenommeerde MINI-tuners in het buitenland (bijv. 1320) passen de software ook niet aan bij alleen een pulley-wissel. Natuurlijk is een remap nooit verkeerd, maar ik zou dan sowieso voor een custom map gaan en niet voor een flash file. Zonde van je geld.
- frankie
- Volledig MINI minded!
Bericht
Hier ergens: http://www.minispeed.nl/product.php?id= ... 38&model=1
Re: Airtec Intercooler
Dit komt letterlijk uit de tekst bij hun stage 3 tuning voor de R53.Om dit vermogen te behouden is het erg belangrijk om een verbeterde intercooler te nemen, daar is veel keuze in zie ook intercoolers op deze site.
Hier ergens: http://www.minispeed.nl/product.php?id= ... 38&model=1
- Vinny85
- Be Mini
- Vinny85
- Be Mini
Bericht
Re: Airtec Intercooler
Dit is stage 3 http://www.minispeed.nl/product.php?id= ... 38&model=1 Hier word niks vermeld over grotere intercooler.
- frankie
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Airtec Intercooler
Het is nog vroeg he En het is alweer ruim een week geleden dat ik vakantie had.
- Vinny85
- Be Mini
Bericht
Re: Airtec Intercooler
Ik wil mij bij deze afmelden voor de intercooler. Ik heb niet de intenties om hem zo te tunen dat ik een grotere ic nodig heb. Mag ik de topic starter bedanken voor zijn moeite die hij doet het is een goed initiatief.
Mvg boys
Mvg boys
- Baseman
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Helmond
Bericht
Bij deze van de lijst af gehaald.
Hopelijk ook een leermoment voor een volgende keer, eerst in materie verdiepen en dan pas roepen "ik wil".
Dat is ten opzichte van de andere deelnemers ook wel zo prettig.
No hard feelings btw
Re: Airtec Intercooler
Vinny85 schreef:Ik wil mij bij deze afmelden voor de intercooler. Ik heb niet de intenties om hem zo te tunen dat ik een grotere ic nodig heb. Mag ik de topic starter bedanken voor zijn moeite die hij doet het is een goed initiatief.
Mvg boys
Bij deze van de lijst af gehaald.
Hopelijk ook een leermoment voor een volgende keer, eerst in materie verdiepen en dan pas roepen "ik wil".
Dat is ten opzichte van de andere deelnemers ook wel zo prettig.
No hard feelings btw
Onze sponsors