Pagina 1 van 3

DIY Monteren van Schroefset!

Geplaatst: 20 jan 2010, 18:02
door sharpsafer
Zo....

Vanmorgen gemonteerd, heb ik gelijk maar een DIY gemaakt :wink:

Eerst begonnen met de achterkant incl pas bussen

Afbeelding

Eerst los je de bouten van de wielen achter met 1 omwenteling

Afbeelding
Afbeelding

Plaats de wagenkrik onder de voorziene steun vooraan!

Afbeelding

Maak dat de wagen op hoogte is achteraan zodanig dat je een pekel onder de voorziene steunen kan plaatsen.
Ik leg er toch een stuk rubber onder tegen beschadiging.
Maak dat de volledog achterkant van de grond is.

Afbeelding

Daarna kan je het wiel volledig demonteren.

Afbeelding

Neem een sterke ring sleutel van maat 18, en verwijder onderstaande bout.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Verwijder vervolgt de 2 onderstaande bouten, met ring sleutel 13.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verwijder nadien de Remleiding en sensor, zie onderstaande foto

Afbeelding
Afbeelding

Daarna kan je de schokdemper verwijderen

Afbeelding

Vervolgens verwijder je deze moer met dop 16, dit kan met een slagmoersleutel te gebruiken.
Wel alleen om los te draaien! De veer zit bijna niet gespannen in de schokdemper, dus je hebt geen klemmen nodig.
Let wel op, de veer schiet ligt weg als je deze niet tegen houd door een 2de persoon te hulp te vragen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu de schokdemper los is, kan je je hoogte al presetten.

Afbeelding

Monteer in deze volgorde

Afbeelding

Vervolgens span je deze aan met de hand, met ring sleutel 17 en een engelse sleutel om de schokdemper tegen te houden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Monteren terug in volgord, spreekt vanzelf.

Nu de Vooras

Bouten lossen, wagen fixeren op de pootjes en wielen demonteren.
Daarna kan je de eerste bout en moer van de veerpoot houder demonteren met ringsleutel 18 en dop 18.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verwijder daarna de moer van de torsistang met ringsleutel 16 en een Inbus sleutel

Afbeelding

Demonteer de kabel van de remleiding en sensor.

Afbeelding

Nu alles los is, kan de veerpoot zo naar beneden zakken indien niet, moet je deze met een blok hout en een zware hamer naar beneden slaan.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna komt de veerpoot uit de houder.

Afbeelding

Los deze 3 bouten met ring sleutel 13.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna gaat de schokdemper eruit en kan je deze terug lossen met een slagmoer sleutel,
Let op deze zit wel onder spanning en schiet 30cm ver, dus best veerklemmen monteren of een 2de man er bij roepen om deze tegen te houden.

Afbeelding

En monteren spreekt vanzelf, je moet de bovenste koppen van je oem schokdemper over zetten op jou schroefset.
helaas heb ik daar geen foto's van (vergeten) :P

Afbeelding

En dit als resultaat!
Als je een schroefset van een R53 op een R56 wil plaasten heb je MEER nodig dan de bussen alleen.
De veren vooraan zijn grooter, nu staat de Mini op het hoogste punt zelfs!
Ik heb de veren bij Kw los besteld. dan kan hij nog wat hoger indien nodig.
Maar ik heb nu 12cm bodem vrijheid en schraapt nergens!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar ik kan voorlopig perfect rijden, maar als je hoger dan dit wilt moet je de veren veranderen.
Mij kosten ze 65€ stuk.

Gr

Sharpsafer

Geplaatst: 20 jan 2010, 18:26
door jbcola
Daar heb je wat aan!!!

Super DIY Nicolas! 8)

Geplaatst: 20 jan 2010, 19:19
door Jean-Pierre
Super DY! En mooie foto's!!!!!! :wink: :mrgreen:

Geplaatst: 20 jan 2010, 19:21
door coendek
Het ligt eraan welke schroefset versie je koopt.. als je een set koopt die op originele topmounts gaat moeten de voorveren veranderd worden inderdaad...

Geplaatst: 20 jan 2010, 19:35
door mushrop
coendek schreef:Het ligt eraan welke schroefset versie je koopt.. als je een set koopt die op originele topmounts gaat moeten de voorveren veranderd worden inderdaad...
ik volg het even niet.....

Geplaatst: 20 jan 2010, 19:41
door Blont-007
Dus dat hoeft niet bij de schroefset die ik heb ?


Afbeelding

Geplaatst: 20 jan 2010, 19:58
door mushrop
ow, wacht! Ik snap 'um! :O

Dit is een set van een R50 die op een R56 zit, en daarom moet je andere veren! Toch?

Geplaatst: 20 jan 2010, 20:04
door sharpsafer
Klopt! Maar is niet verplicht, je kan alleen niet hoger dan nu (zie foto)
Juist 12cm bodem vrijheid

Geplaatst: 20 jan 2010, 20:08
door coendek
ligt aan het merk en aan de opbouw van de demper... tot waar het schroefdraad gaat en hoelang de complete demper is.. maar bij deze is dit dus het geval

gelukkig kun je bij 9 van de 10 leveranciers andere veren zo bestellen :D

groeten

Coen

Geplaatst: 20 jan 2010, 21:31
door sharpsafer
coendek schreef:ligt aan het merk en aan de opbouw van de demper... tot waar het schroefdraad gaat en hoelang de complete demper is.. maar bij deze is dit dus het geval

gelukkig kun je bij 9 van de 10 leveranciers andere veren zo bestellen :D

groeten

Coen
Idd, de dempers zijn identiek als voor de R56 types, maar de veren ervoor zijn te kort om op een cooper D of S te gaan (gewicht) maar ze zijn dan wel geschikt voor de One benzine.

Dus voor de Kw's exemplaren.

R50: One,One D,Cooper, Cooper S = Kw 2007 (ref veer)
R56: One = Kw 2007 (ref veer)
R56: Cooper, Cooper D, Cooper S = Kw 2027 (ref veer)

Dus ik heb nu Kw 2007 veren zitten op de Cooper D, vandaar dat hij compleet op het hoogste staat nu.
En toch zo laag staat.

Geplaatst: 20 jan 2010, 23:24
door speedy
Oh yeah !! dik zo :wink: heb je het toch voor elkaar gekregen >) laat die ouwe maar zeuren :mrgreen:

Geplaatst: 20 jan 2010, 23:55
door Blont-007
sharpsafer schreef:
coendek schreef:ligt aan het merk en aan de opbouw van de demper... tot waar het schroefdraad gaat en hoelang de complete demper is.. maar bij deze is dit dus het geval

gelukkig kun je bij 9 van de 10 leveranciers andere veren zo bestellen :D

groeten

Coen
Idd, de dempers zijn identiek als voor de R56 types, maar de veren ervoor zijn te kort om op een cooper D of S te gaan (gewicht) maar ze zijn dan wel geschikt voor de One benzine.

.
En hoe zit dat bij de cabrio? Die heeft ook een ander gewicht of stel ik een stomme vraag! :oops:

Geplaatst: 21 jan 2010, 08:05
door coendek
geen domme vraag... :wink: maar er bestaan geen aparte sets voor de cabrio... no worries... :wink:

Geplaatst: 12 aug 2011, 22:22
door PepperWhite
Super bedankt voor deze DIY , vandaag echt heel veel aan gehad !!!

Geplaatst: 30 dec 2012, 14:35
door tomazz
Hoi,

Is het mogelijk om dit te doen zonder een slagmoersleutel? :D