R56 JCW-SHIFTLIGHT DIY voor een R50/R53
Omdat ik de JCW-shiftlight indicator altijd wel een leuke gadget heb gevonden, heb ik deze besteld en zelf geplaatst. Gelijk maar voor de geïnteresseerde een DIY gemaakt om een R56 model te plaatsen voor een R50/R53.
Dus de shiftlight voor op het stuurkolom en niet op de dashboard.
Ik heb twee verschillende opties van montage omschreven, dus voor ieder wat wils....
Optie 1 is de makkelijke manier, maar niet de fraaiste
Optie 2 is de manier voor gevorderde knutselaars onder ons, en de mooiste afwerking.
Benodigdheden:
-setje torx-sleutels
-kruiskop schroevendraaier
-kniptang
-ijzerzaagje
-accuschroefboormachine
-soldeerbout+soldeer
-krimpkous
-isolatietape
-scherp hobbymesje
-schilderstape
-markeerstift
-stukje foamschuim/zwart
-tijd en geduld
Deze DIY is geheel op eigen risico, je bent zelf aansprakelijk voor storingen/fouten in de montage!
Als eerste: Als je het onderdeel zoals boven is afgebeeld voor je hebt liggen dan moet dus eerst de indicator van de stuurplaat verwijderd worden.
Twee schroefjes los draaien en deze goed bewaren!
Vervolgens met een ijzerzaagje in de R56 stuurplaat zagen zodat de kabel vrij komt. No worries, deze gebruiken we toch niet meer.
Nu ben ik even gaan kijken wat de optie is om de indicator zo mooi mogelijk te monteren.
Er zijn dus 2 opties!
De makkelijkste optie is om de kabel bovenlangs de stuurplaat en via de meters onderdoor weg te werken. Alleen is dit beter te doen als je enkel een toerenteller hebt.
Met zo'n dubbele klok (met Chronopack of navigatie) is het bijna niet te doen. Zie foto hieronder...
Demonteer de bovenste stuurplaat van het stuurkolom (2x torx-schroeven onder het kolom), de toerenteller en verwijder de schutbord bij de pedalen (hard trekken!)
OPTIE 1:
Wil je de kabel via de toerenteller wegwerken ga dan als volg te werk:
Je neemt een scherpe kniptang en knip het plastic rondje onder de indicator om de kabel weg. Hiermee heeft de kabel wat meer ruimte om achterlangs de uitsparing te vouwen.
Nu is de stuurplaat aan de beurt.
Gebruik de R56 plaat als template om zo de positie van de gaatjes te bepalen.
Ik heb een stuk schilderstape gebruikt en met stift de gaatjes gemarkeerd. Daarna de tape overgeplakt op de R50/R53 stuurplaat.
Het midden goed opzoeken, anders heb je kans dat de indicator scheef komt te zitten.
Nu voorzichtig boren. Maar let op!! de gaatjes niet te groot boren!
Voor de montage van de indicator op de R50/R53 stuurplaat gebruik je de twee originele schroefjes.
Er kan wel wat spanning op de bevestiging komen te staan omdat de kromming van de plaat anders is dan de R56.
Neem een stuk zwarte foam of opdikkende tape om de ronding wat weg te werken.
OPTIE 2:
De mooiste manier, maar tevens ook de bewerkelijkste, is net als de R56 model de kabel door de stuurplaat heen monteren.
Dat betekend dat je de kabel dus moet doorknippen!!
Binnenin zitten 7 zeer kleine gekleurde draadjes, deze heb ik geknipt en via het gat van de stuurplaat doorgevoerd.
Daarna de draadjes zorgvuldig gesoldeerd en met krimpkous een isolatie huls gemaakt.
Nu ga je naar de Mini en monteer de stuurplaat met de nieuwe indicator terug vast op het stuurkolom. De kabel met grote stekker voer je zorgvuldig door langs de knipperlicht hendel en maak deze goed vast met een trekbandje aan een andere kabel onderin de stuurkolom.
Plug de grote stekker in de regelunit van de indicator (hierin bevind zich de DIP-switch om de toerental af te regelen) en maak deze met lange trekbandjes aan het dashboard vast.
De laatste drie kabels moeten worden gekoppeld aan de OBD-data unit.
deze zit linksonder het stuurkolom op knie hoogte.
Met de drie bijgeleverde koppelstukjes (op de afbeelding boven: D) verbind je de kabels.
groen op groen/bruin
bruin op bruin
wit op wit/rood
De koppelstukjes (D) stevig indrukken anders maken ze slecht contact!
Open de deksel van de (witte) regelunit en bepaal via de lijst op welke toerental je wenst dat de indicator staat afgeregeld.
Zo eindelijk mag er wat prik op...
Draai het contact om op stand 2 en de JCW-shift indicator moet gaan branden. Als je de motor start zal er een groen ledje in het midden blijven branden.
Veel plezier ermee!!!
Mocht er nog vragen zijn, just let me know.
Ossie
R56 JCW-Shiftlight DIY voor een R50/R53
- Ragnar
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Ossie
- The Calendar Guy
- Locatie: Haarlem
Bericht
Even een update:
Omdat de kromming van de stuurplaat iets afwijkt tegenover de shiftlight heb ik zonet wat schuimfoam er tussen gemaakt.
Het is nog niet helemaal naar mijn zin, maar als het straks wat warmer is buiten dan krijg dit een betere passing.
Het stukje foam zit geklemd tussen de stuurplaat en de indicator, met wat knutselvaardigheid dit rondom mooi met een scherp hobbymesje afwerken.
Het lijkt alsof het totaal niet past maar dat komt door de licht inval en GSM foto's.
Omdat de kromming van de stuurplaat iets afwijkt tegenover de shiftlight heb ik zonet wat schuimfoam er tussen gemaakt.
Het is nog niet helemaal naar mijn zin, maar als het straks wat warmer is buiten dan krijg dit een betere passing.
Het stukje foam zit geklemd tussen de stuurplaat en de indicator, met wat knutselvaardigheid dit rondom mooi met een scherp hobbymesje afwerken.
Het lijkt alsof het totaal niet past maar dat komt door de licht inval en GSM foto's.
Laatst gewijzigd door Ossie op 27 dec 2009, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Hoe heb je de draad eigenlijk weggewerkt?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- Ossie
- The Calendar Guy
- Locatie: Haarlem
Bericht
Re: R56 JCW-Shiftlight DIY voor een R50/R53
@Marcel:
Dit geld zowel voor optie 1 als voor optie 2.
Alleen bij optie 1 zal je een klein stukje draad zien van de indicator tot achter de toerenteller, vandaar ook het verschil.
Hij wordt dus weggewerkt in het stuurkolom, er is geen draadje te zien op deze manier.ossie1972 schreef:De kabel met grote stekker voer je zorgvuldig door langs de knipperlicht hendel en maak deze goed vast met een trekbandje aan een andere kabel onderin de stuurkolom.
Dit geld zowel voor optie 1 als voor optie 2.
Alleen bij optie 1 zal je een klein stukje draad zien van de indicator tot achter de toerenteller, vandaar ook het verschil.
Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors