Controlampjes ABS, ESC/ASR en remsysteem blijven tegelijk branden

De 2e generatie vanaf 2006
Gebruikersavatar
BlackBird
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Eindhoven
Berichten: 423
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:06

Controlampjes ABS, ESC/ASR en remsysteem blijven tegelijk branden

22 dec 2023, 10:42

Deze 3 lampjes gaan tegelijk branden, zodra ik een stukje heb gereden na het starten bij mijn MINI Clubman Hampton. Gisteren bij de garage is de computer uitgelezen en zijn alle foutcodes verwijderd. Toch gingen nadat ik daar was weggereden opnieuw alle lampjes weer tegelijk branden. Meestal blijven ze heel lang branden en gaan op een gegeven moment weer uit. Iemand enig idee wat dit kan zijn? :roll: :s
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Controlampjes ABS, ESC/ASR en remsysteem blijven tegelijk branden

22 dec 2023, 11:19

Geeft uitlezen geen kapotte abs sensor aan?
Laat die anders eens visueel nakijken.
Gebruikersavatar
BlackBird
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Eindhoven
Berichten: 423
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:06

Re: Controlampjes ABS, ESC/ASR en remsysteem blijven tegelijk branden

22 dec 2023, 11:30

Ze zeiden van niet, maar dat is een goeie tip. Ik ga terug naar de garage!
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3239
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Controlampjes ABS, ESC/ASR en remsysteem blijven tegelijk branden

25 dec 2023, 11:59

Wat Niek zegt,

heb dat ook ooit gehad en inderdaad 1 van de ABS sensoren kapot. Wat ik ook even adviseer check even het niveau van je remvloeistof.
Mijn vrouw had van de week de R56 mee en kreeg in eens een vergelijkbare melding dat ABS/ASR uitgevallen was, moest rustig rijden en meteen laten checken bij garage melding. Ik kon fysiek onder de motorkap en bij de wielen niets raars zien dus dacht zal het remvloeistof niveau even checken en die zat op minimum dus afhankelijk waar je reed kreeg mijn vrouw een melding van de MINI (vooral bij op- en afrijden van hoger liggende op- en afritten).

Voor wat betreft de ABS/wielsensor die zat er bij mij destijds hard in, dus ik kreeg die melding die jij had continue.
De klacht/OBD error gaf ook precies aan welk wiel het betrof, in mijn geval LA.
Bij mijn garage hadden ze ook wat 2de handsonderdelen liggen dus ik was met 50€ klaar. Een losse sensor zit ergens rond de 120€.

Succes
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Controlampjes ABS, ESC/ASR en remsysteem blijven tegelijk branden

25 dec 2023, 12:45

Het metalen deel van de sensor bij de wielnaaf, spreek nu wel over een r53, zit in plastic gegoten.
Na jaren wordt dit plastic hard en broos of er vliegt eens een steen tegen en dan breekt dat plastic.
Het metalen deel zat vastgeroest in de houder en veroorzaakte een sluiting waardoor de storingsmelding verscheen.
Oude sensor verwijderen zonder de houder te slopen was meer werk dan de nieuwe monteren.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3239
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Controlampjes ABS, ESC/ASR en remsysteem blijven tegelijk branden

29 dec 2023, 21:38

Haha,

dat was bij mijn R56 niet veel anders Niek. Martijn Schols had vooraf tegen mij gezegd, ik heb nog zo'n 2de hands sensor liggen, 50€ incl inbouwen. Ik zeg doen, wat bleek, de monteur is er toch even mee bezig geweest, het zat zo vast geroest dat zelfs de remschijf verwijderd moest worden om met het juiste gereedschap de sensor te kunnen verwijderen :D

Lucky me
Gebruikersavatar
MINIf57JCW
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Wijchen
Berichten: 524
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:42
Nederland

Re: Controlampjes ABS, ESC/ASR en remsysteem blijven tegelijk branden

30 dec 2023, 19:22

Na uitlezen middels de OBD lijkt het erop dat er te weinig remvloeistof aanwezig is in de Clubman. Dat kan schijnbaar ook de oorzaak zijn van de meldingen.
The Most Dangerous Combination Since Nitro and Glycerine!
Afbeelding
MINI (F57) John Cooper Works Cabrio & MINI Cooper (R50)
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Controlampjes ABS, ESC/ASR en remsysteem blijven tegelijk branden

31 dec 2023, 00:57

@Schroefie: ben ook blij dat ik de nieuwe sensor in een garage heb laten monteren. :D

Dat een laag remvloeistof niveau ook de oorzaak kan zijn van de diverse brandende lampjes wist ik niet.
Normaal moet het niveau op maximum staan bij rondom nieuwe remblokken en als ze allemaal versleten zijn dan ongeveer op minimum.
Zeker als het niveau onder minimum staat, dan zou ik even (laten) checken of er nergens remvloeistof lekkage is.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”