Twijfels over aanschaf R55 Clubman

De 2e generatie vanaf 2006
Brasher
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2023, 19:36

Twijfels over aanschaf R55 Clubman

17 aug 2023, 14:53

Dag allemaal,

Na met m'n vriendin de knoop doorgehakt te hebben eindelijk maar eens een auto aan te schaffen is ons oog gevallen op een Mini Clubman, gezien ons budget dan waarschijnlijk de R55. Hoe meer ik over het model lees hoe moeilijker ik een afweging kan maken. Er zitten toch best wat aandachtspunten aan dit model en potentiële kostenposten. Een betrouwbare auto vindt zeker m'n vriendin wel belangrijk (ik natuurlijk ook, wie niet), dan lijkt een Mini niet de meest rationele keuze. Tegelijk willen we ook iets leuks, dat maakt een Clubman weer zeer geschikt ;)

Veel jaarkilometers zullen het niet worden (<10k) en we willen max €10.000 neerleggen. Daar zijn genoeg Clubmans voor te vinden, met allerlei combinaties van uitvoering, kilometerstand, opties, bouwjaar, etc. Een oudere, meer gebruikte JCW trekt stiekem wel, maar een recentere One met minder kilometers is misschien verstandiger (en meer 'vriendin-proof').

Vandaar wat van mijn kopzorgen:
- Is een N14 blok echt een afrader ten opzichte van een N18 blok, of valt het eigenlijk ook wel weer mee? De distributieketting komt geregeld langs, evenals kosten van grofweg €600. Onverwachte kosten zijn altijd een tegenvaller, maar de hoogte is behapbaar.
- Is het hoge olieverbruik iets waar beide blokken mee worstelen of meer iets van de N14? En heeft dat los van goed in de gaten houden en af en toe bijvullen nog andere nadelen?
- Bij wat voor kilometerstanden kun je een occasion beter laten staan? Is natuurlijk niet direct te zeggen en grotendeels afhankelijk van onderhoud, maar ik kan me goed voorstellen dat te dicht op de 200k wel steeds meer kans op grote issues geeft. Of trekken deze blokken bij goed onderhoud makkelijk meer?
- Een Cooper S of JCW is natuurlijk leuk speelgoed, maar daarmee misschien doorgaans ook wat hardhandiger behandeld?

Voorbeeld van mijn afweging is bijvoorbeeld deze JCW, waarbij ik wat bedachtzaam ben over de hoge km-stand en het feit dat de distributieriem nog niet vervangen is. Maar ja, een JCW is wel gaaf natuurlijk, en hij is mooi aangekleed.

Ik laat me graag adviseren door jullie! Veel van bovenstaande punten heb ik wel in andere topics kunnen lezen, maar vaak zorgt het alleen maar voor meer vragen en twijfels.
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Twijfels over aanschaf R55 Clubman

18 aug 2023, 08:13

Hi en welkom op t forum

Leuk dat je zoekt naar een leuke clubman. Ik heb er zelf geen, maar in het algemeen is het volgens mij prima te doen. Wel even de aandachtspunten in de gaten houden.
Die vind je weer terug op t forum, maar ook vaak op YouTube (aankooptips)

Zoals je zelf al aangeeft, is onderhoud het belangrijkste. Daarbij hoort ook preventief onderhoud. Helaas moet je de verkoper vaak op z’n blauwe ogen geloven.
Of ze moeten alles netjes gedocumenteerd hebben.
Alleen het standaard onderhoudsboekje is goed, maar getuigd niet altijd van goed onderhoud.

Distributie riem is wel belangrijk. Bij de hoge km standen zeker.
Hou ook in het achterhoofd dat de mini’s wat ouder zijn. 175.000 in 13 jaar is gemiddeld nog geen 15000 per jaar.

Een s of jcw is wel aanlokkelijk. Let idd wel op mogelijk hoger verbruik en onderhoud , maar ook meer lol .

Ow. En probeer de problemen die je hier tegen komt ook te relativeren. Verhalen waar het zonder problemen gaat, leiden niet tot vragen en zie je hier dan vaak niet terug.

Heel veel succes met de zoektocht
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: Twijfels over aanschaf R55 Clubman

19 aug 2023, 00:30

Ik heb voor onze Roadster op basis van de berichten op internet bewust gekozen voor de N18. Uiteindelijk bleek wel dat juist de Cooper S Roadster (waar we uiteindelijk op uitgekomen zijn) alleen met de N18 geleverd zijn. De eerste exemplaren van de Roadster JCW zijn nog wel met N14 geleverd - in de gewone R55 en R56 JCW zijn de N14’s dus ook langer geleverd dan in de Cooper S.
Dobbertt
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2023, 15:09

Re: Twijfels over aanschaf R55 Clubman

19 aug 2023, 09:04

En hoe bevalt deze keuze tot nu toe?
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3238
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Twijfels over aanschaf R55 Clubman

21 aug 2023, 10:51

Hoi #BRASHER,

ik rijd een R55 Clubman Cooper met het N16 blok (122pk). Ik zou er altijd 1 kopen waarvan de onderhoudshistorie bekend is. Mijn Clubman krijgt elk jaar een beurt, ongeacht hoeveel kilometers ik dat jaar heb gemaakt. Ik hoor vaker mensen die problemen hebben met hun MINI maar als je dan vraagt hoe het met het onderhoud zit dan blijkt vaker dat men blijft rijden totdat ze een probleem ervaren en er eigenlijk geen preventief onderhoud wordt gepleegd.

Ik heb mijn Clubman aangeschaft met 154.000km op de teller en tot op de dag van vandaag is de ketting niet vervangen. Elk jaar breng ik de auto de avond voordat hij de volgende dag onderhoud krijgt en laat ik de ketting checken maar vooral de geleiders en op de bekende ratel bij de koude start. Ik heb nu bijn 228.000 km op de teller staan en de auto rijdt nog steeds perfect. Het N16 en het N18 blok zijn respectievelijk de opvolgers van het N12 en N14 en zijn wel beter als hun voorgaande blokken maar voor alle auto's geldt, geef ze jaarlijks (preventief) onderhoud. Ik heb met de clubman geen rare dingen gehad maar de standaard slijtage van banden, remblokken/-schijven, olie verversen, lucht- en interieur filtertje, om de 2 jaar remvloeistof verversen, om de 2 jaar controle/service airco, gewoon het standaard onderhoud. Een bekend probleem bij al deze 2de generatie MINI's is het thermostaathuis (is van plastic) die wel eens na een aantal jaar wil gaan lekken en die heb ik al een keer moeten vervangen maar de kosten zijn te overzien. Olie verbruik is 1 l op 10.000km. Wat ik wel vaker lees is dat olieverbruik bij een Cooper S /JCW wel wat hoger kan liggen maar daarbij is de vraag hoe is er mee gereden, is de auto altijd goed warm gereden voor dat er sportief mee gereden wordt, heeft ie regelmatig onderhoud gehad en olie ververst. Bij een Cooper S en JCW wordt er wel meer gevraagd van het blok vooral als er sportief mee gereden wordt. De rijbeleving met een gewone Cooper is verder prima, ook daar kun je sportief en hard mee door de bochten maar met een Cooper S kun je natuurlijk op de rechte stukken dus veel beter accelereren.

Als je MINI met betrouwbaarheid zoekt voor je vrouw zou ik persoonlijk kiezen voor een Cooper uitvoering. Als je voor een S/JCW gaat zou ik er 1 kiezen waar je zeker de onderhoud historie van bekend is en 1 met max ˜100.000km op de teller maar ik denk niet dat je die gaat vinden voor 10.000€. Dan zou ik liever gaan voor een Cooper met opties die ze graag wilt.

Ik heb zelf een Hampton zoals die: https://www.autowereld.nl/mini/mini-clu ... /foto.html
Mooie auto al ben ik zelf geen liefhebber van de spatlappen maar die kunnen eenvoudig verwijderd worden.

Voorbeelden voor een Cooper S waarbij je net boven de 10.000€ zit:

https://www.autowereld.nl/mini/mini-clu ... 1644359512

https://www.autowereld.nl/mini/mini-clu ... 1644359512


Succes met je zoektocht, opzoek naar die parel die voldoet aan al je wensen :icon_top:

Mvg. Milco

Mijn Clubman Hampton (klik op foto voor vergroting)
Bijlagen
IMG_0146.jpg

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”