Lekkende Koelvloeistof en missende sensor

De 2e generatie vanaf 2006
jordi_mini_R56
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jul 2023, 13:49

Lekkende Koelvloeistof en missende sensor

20 jul 2023, 17:34

Beste leden,

ik ben sinds een anderhalve maand in het bezit van een Mini Cooper S R56. Helaas staat deze nu al 2 weken stil omdat er ergens een een lek zit. Hij lekt donker groene vloeistof dat komt van boven en lekt dan op de slang die onder aan de radiator zit op de grond. Hierdoor ontstaat er een plas links voor. Ook merk ik dat er een klein plas in het midden achter de auto zit.

Op de eerste 2 foto's kun je de kleurzien en zie je ook een druppel uit iets zwarts komen. Ik vermoed dat het de thermostaatbehuizing is maar daar kan ik hopelijk dit weekend jullie meer over vertellen.

Op de foto zie je de vloeistof die eruit komt dit lijkt mij de groene vloeistof SP 14. Echter, staat er met de hand op het koelvloeistof reservoir -30 geschreven en dit lijkt mij dan weer een andere vloeistof te zijn.

Omdat ik morgen een klein stukje moet rijden naar een vriend die een lift heeft wil ik deze bijvullen en toch gaan rijden. Wie van jullie weet er welke vloeistof ik er zou kunnen doen?

Mijn 2de vraag heeft te maken met foto 3 de sensor die mist in turbo slang? Is dit normaal bij deze types of moet die ergens los in de motor hangen. De auto geeft zelf niks aan en ook via de Carly app was de motor volledig in orde.
Bijlagen
Mini sensor .jpg
Schermafbeelding 2023-07-20 173047.png
Schermafbeelding 2023-07-20 173016.png
jordi_mini_R56
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jul 2023, 13:49

Re: Lekkende Koelvloeistof en missende sensor

22 jul 2023, 16:44

Update: Het was niet het thermosstaathuis of de waterpijp die de thermosstaat verbind met de waterpomp.

Na wat luchtdruk te zetten op het reservoir spuit het echt uit de Watercirculatiepomp die loopt naar de turbo.
Ik heb meteen nieuwe besteld en hopelijk is het daarna opgelost :)
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Lekkende Koelvloeistof en missende sensor

22 jul 2023, 19:56

Ik hoop dat daarmee de lekkages opgelost zijn.
Wat zeggen ze van de ontbrekende stekker?
Thermostaat huis en buis van thermostaathuis naar waterpomp zijn bekend wat betreft lekkages. Ook de waterpomp durft te lekken, er bestaat een verbeterde versie waar meer metaal ipv plastic in verwerkt is.
Als je waterpomp vervangt, vervang dan ook gelijk het wiel wat op de waterpomp gemonteerd is. Deze heeft een soort "rubber" laag die slijt tegen het wrijvingswiel. Ook raadzaam om dan ook gelijk het wrijvingswiel te vervangen.
Laat alles goed nakijken, voordat er weer koelvloeitstof wordt gevuld, want anders is het dubbel werk. Beter even goed investeren dan het een na het ander.
jordi_mini_R56
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jul 2023, 13:49

Re: Lekkende Koelvloeistof en missende sensor

10 aug 2023, 13:31

Update: de extra waterpomp is vervangen en hij rijdt weer perfect. Lekkages zijn opgelost


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Lekkende Koelvloeistof en missende sensor

10 aug 2023, 21:41

Je bedoeld het pompje wat een tijdje blijft nadraaien als je de motor uit zet om de turbo te koelen?
Super dat de lekkages verholpen zijn. :icon_top:
Nu lekker rijden en genieten. :rijden
jordi_mini_R56
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jul 2023, 13:49

Re: Lekkende Koelvloeistof en missende sensor

11 aug 2023, 14:29

Yes, wordt de extra waterpomp genoemd bij MINI. Bij andere voertuigen ook wel de auxiliary pomp. Deze loopt naar de turbo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”