Sportonderstel

Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

Sportonderstel

22 sep 2006, 12:21

Nu lees ik dus het verhaal bij de primeurs van de autosalon in Parijs en wat staat daar bij de Cooper S:

Merkbaar anders is de Cooper S tijdens het rijden. De auto staat namelijk standaard op een sportonderstel dat aanzienlijk stugger is. Tot slot is optioneel een mechanisch sperdifferentieel leverbaar. Deze zorgt ervoor dat het motorvermogen naar het wiel met de meeste grip wordt gedirigeerd.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

22 sep 2006, 13:09

Wie heeft dat geschreven dan?

Het onderstel van de R53 is vanaf begin af aan ontworpen om te rijden met gewone banden. Op het laatst is besloten de MINI te leveren met runflat banden. Het onderstel van de R56 is vanaf negin af aan ontworpen om mét de runflat banden te rijden. Ik denk dat het met de stugheid t.o.v. de R53 dus wel meevalt.
Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

22 sep 2006, 13:33

Staat in de link die Marco over de primeurs van Parijs op het forum heeft gezet.

Afbeelding
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Barendrecht
Berichten: 2486
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:34

22 sep 2006, 13:44

MINIJCW schreef:Staat in de link die Marco over de primeurs van Parijs op het forum heeft gezet.
Das van http://www.autowereld.com

Weer een lap text :wink:
Autowereld schreef:Dit zijn de nieuwe Mini Cooper en Cooper S
maandag 14 augustus 2006
We hebben er lang op gewacht maar hier is ´ie dan: de compleet nieuwe Mini. Veelvuldig werden gecamoufleerde testauto´s betrapt en eind juli gaf Mini zelfs eigen spyshots vrij, maar dit zijn dan de eerste officiele foto´s van de nieuwe Mini!
Mini Cooper S.wmv

Dat de auto qua vormgeving weinig af zou gaan wijken van zijn voorganger was al lange tijd duidelijk. Er was voor moederconcern BMW geen enkele reden om het enorm succesvolle concept te veranderen. Mini heeft namelijk sinds de introductie van de New Mini maar liefst 80.000 exemplaren verkocht. Het design is dan ook verder aangescherpt zonder dat de merkwaarden van Mini verloren zijn gegaan. Kenners zien de wijzigingen direct, maar velen zullen twee keer moeten kijken om te zien dat dit de compleet nieuwe Mini is.

Start/Stop knop
Net als het exterieur is ook het interieur meer een evolutie van zijn voorganger dan een compleet nieuw concept. Wel is duidelijk zichtbaar dat de gebruikte materialen veel beter van kwaliteit zijn dan de vorige generatie van de Mini. Het meest opvallende in het interieur van de Mini is het centraal geplaatste instrumentarium. Het is display is niet alleen groter dan voorheen, maar ook voorzien van nieuwe functies. Behalve de snelheidsmeter bevat het instrumentarium voortaan ook alle functies voor entertainment en voor het optionele navigatiesysteem. De middenconsole is slanker van vorm en gelukkig hebben de tuimelschakelaars de vernieuwingskuur overleefd. De sleutel heb je als bestuurder voortaan niet meer nodig om te starten, want een Start/Stop knop zorgt daarvoor. De sleutel kan gewoon in de broek of jaszak blijven. De 6 cm extra lengte van de Mini is geheel ten goede gekomen aan de inzittenden.

One, Cooper & Cooper S
Mini gaat het model leveren in een drietal uitvoeringen; One, Cooper en Cooper S. In november 2006 zullen de Cooper en Cooper S als eerste op de markt verschijnen. De One komt begin 2007. Het basismodel One wordt aangedreven door een 1.4 liter viercilinder met een vermogen van 95 pk. Helaas ontbreken verdere technische specificaties van dit model tot op heden. De Mini Cooper krijgt een 1.6 liter viercilinder onder de kap. De motor is goed voor een vermogen van 120 pk en een koppel van 160 Nm. Deze 1.6 weet de Cooper in staat te stellen om in 9,1 seconden naar de 100 te sprinten en een topsnelheid van 203 km/h te halen. Het topmodel is de Cooper S die beschikt over dezelfde 1.6 liter viercilinder maar nu voorzien van een turbo. Het vermogen van 175 pk en het koppel van 240 Nm maken het mogelijk om in 7,1 seconden naar 100 km/h te sprinten. De Cooper S haalt een topsnelheid van 225 km/h. Het verbruik van de Cooper en Cooper S bedraagt respectievelijk 5,8 en 6,9 liter per 100 km. Standaard is de motor van zowel de Cooper als de Cooper S gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Optioneel levert Mini een automaat die naar wens ook met flippers achter het stuurwiel is te bedienen. De Sport-stand die de automaat kent zorgt voor een levendiger karakter.

Kart-karakter
Als Cooper is de nieuwe Mini vooral gericht op comfort, de Cooper S staat garant voor sportiviteit. Het kart-karakter van de Mini is ongetwijfeld verder aangescherpt en zorgt voor nog levendiger rijeigenschappen. Als Cooper staat de auto standaard op 15 inch lichtmetalen wielen. De Cooper S krijgt 16 inch wielen mee. Optioneel levert Mini 17 inch wielen met runflat banden. De Cooper S is herkenbaar aan de grotere dakspoiler, de powerdome en zijn sportiever vormgegeven bumpers vóór en achter. Merkbaar anders is de Cooper S tijdens het rijden. De auto staat namelijk standaard op een sportonderstel dat aanzienlijk stugger is. Tot slot is optioneel een mechanisch sperdifferentieel leverbaar. Deze zorgt ervoor dat het motorvermogen naar het wiel met de meeste grip wordt gedirigeerd.

Veiligheidsvoorzieningen
De veiligheidsvoorzieningen zijn op een hoog niveau gebracht. Zes airbags, ABS met EBD en Cornering Brake Control (CBC) zijn standaard op elke Mini. De Cooper S beschikt bovendien over ASC+T (Automatic Stability Control + Traction control) en optioneel DSC (Dynamic Stability Control). De Brake Assistant van de nieuwe MINI herkent vroegtijdig een noodstop, en zorgt in de kortst mogelijke tijd voor maximale remdruk. Een andere praktische functie is Hill Assist, een systeem dat in samenwerking met het DSC voorkomt dat de auto op een heuvel achteruit rolt, door voor het wegrijden kortstondig de remmen te activeren.

18 november 2006
Op 18 november 2006, de 100ste geboortedag van de grondlegger van de Mini (Sir Alec Issigonis) zal de nieuwe Mini bij de dealers staan. De prijzen en exacte uitrustingsniveaus zullen in aanloop naar de introductie bekend worden gemaakt. De nieuwe Mini staat als wereldprimeur op de Autosalon van Parijs.
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

22 sep 2006, 13:50

Autowereld schreef:Merkbaar anders is de Cooper S tijdens het rijden.
Er staat niet bij anders dan wat. Anders dan de R56 Cooper of anders dan de R53? Ik denk dat ze anders dan de Cooper R56 zonder sportonderstel bedoelen. Ik zou me geen zorgen maken :)
hein
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: sliedrecht
Berichten: 110
Lid geworden op: 01 aug 2006, 12:08

22 sep 2006, 17:28

ben ook nog steeds aan het uitvogelen wat nu precies het sport onderstel in houd, net nog contact gehad met bernard van renova, die gaat er ook nog even induiken voor ons. wachten tot de eerste proefrit heeft geen zin, want dan zijn de mini van coen en mij al op transport naar breda, maar als ik wat meer weet hoor je van mij
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

22 sep 2006, 17:31

Hoe dan ook, het sportonderstel en het sper-differentieel komen er bij mij gewoon beide op. Tenzij het sportonderstel niks inhoud. Maar dat zal wel niet. Voor mij gewoon beide eronder!
Afbeelding
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

22 sep 2006, 19:03

Er zit toch ook een sport knop in de nieuwe MINI? Deze zit toch standaard in de S met Chilli pakket? Wat houd dit dan in?
Dit kan dus ook zonder de extra sportonderstel? Kan je hiermee de MINI extra stugger maken?
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

22 sep 2006, 19:09

Die sportknop is er voor om het motorvermogen van de S met een paar pk op te schroeven, niet voor het onderstel. Hoe dat technisch in elkaar steekt weet ik niet exact. De turbo zit er op voor de efficientie van de motor, niet voor het vermogen. Dus minder brandstof met lagere uitstoot van CO2. Het knopje is er denk ik voor om het motormanagement aan te passen zodat er meer vermogen uitkomt ten koste van brandstof en CO2 uitstoot.
hein
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: sliedrecht
Berichten: 110
Lid geworden op: 01 aug 2006, 12:08

22 sep 2006, 19:25

inderdaad sportbutton zit standaard in het chili pakket, hij zorgt ervoor dat het koppel (240nm tussen 1600-5000 toeren) stijgt naar 260nm tussen 1700- en 4500 toeren, dus is een soort turbo boost :mrgreen: ,ook wordt de besturing veel direkter dan standaard
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

22 sep 2006, 19:39

Ok, weet ik het ook weer. Dacht echt dat het iets met het onderstel deed :)
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

23 sep 2006, 07:37

Aha, altijd in blijven drukken dat ding :mrgreen: (of plakbandje erop :wink: )
hein
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: sliedrecht
Berichten: 110
Lid geworden op: 01 aug 2006, 12:08

23 sep 2006, 08:48

Hans schreef:Aha, altijd in blijven drukken dat ding :mrgreen: (of plakbandje erop :wink: )
nog makelijker, gewoon aan de onderkant de draadjes doorverbinden :mrgreen:
Braspenning Racing
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Dublin
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2006, 22:51

23 sep 2006, 11:34

hein schreef:inderdaad sportbutton zit standaard in het chili pakket, hij zorgt ervoor dat het koppel (240nm tussen 1600-5000 toeren) stijgt naar 260nm tussen 1700- en 4500 toeren, dus is een soort turbo boost :mrgreen: ,ook wordt de besturing veel direkter dan standaard
Pure volks verlakkerij >) en hele kuddes trappen nog in het verkoop trucje ook.

Deze sportbutton van BMW is niets anders dan een begrenzer via de ECU.
Uit staat het eigenlijk aan en begrenst op bepaalde waardes het vermogen. koppel en DSC. Aan staat eigenlijk alles uit en doet de auto wat het hoort te doen in de eerste plaats. :mrgreen:

Nuance verschil: je krijgt er helemaal niets bij wat er al niet was in de eerste plaats. Er wordt in "standaard" mode alleen maar niet gegeven wat de auto kan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

23 sep 2006, 12:41

Om emissiewaarden te halen die wettelijk verplicht zijn wordt de motor 'geknepen' bij de introductie van een auto. Vaak zie je dat na een jaar er dan een software update komt die de motor wat beter laat lopen ten koste van wat emissie waarden, dat is volgens mij bij de MINI ook gebeurd. In ieder geval om de hickups er uit te halen.

Zo te lezen is dit niks meer dan een truuk om de MINI op papier mooie emissie- en verbruikscijfers te geven. Velen zullen straks continu in 'sport-mode' rijden en dan haal je natuurlijk de fabriekswaarden niet.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”