Goedenavond,
Ondanks dat ik op dit forum regelmatig oplossingen tegenkom, en zelfs hulp aan huis mogen hebben van een mede forum lid. Loop ik nu vast.
Is er iemand die weet of er een relatie is tussen de airbagmodule en de brandstofpomp aansturing?
Ik heb een (ex)schadeauto die niet wil starten, startmotor draait rond, maar motor pakt niet aan.
Geen spanning op brandstofpomp. Als ik externe spanning op de pomp zet draait deze wel.
Alle denkbare zekeringen gecontroleerd, alle ok. Nu kom ik diverse schakelschema's tegen, maar waarschijnlijk zijn deze van pre-facelift modellen. ik heb een R57 S van 2014 (N18).
zit er in mijn model ook een brandstof pomp relay? en zo ja, waar mag die zich bevinden.
Of is het zo, dat omdat er een aantal airbags 'uit liggen' En dus de airbagmodule niet wordt gereset, de brandstofpomp is / blijft uitgeschakeld?
Als ik de auto 'uitlees' komt er geen melding over de brandstofpomp o.i.d. boven dobberen.
Alle hulp / suggesties zijn welkom en alvast mijn hartelijke dank.
Groet,
Jacco
afschakelen brandstof pomp R57 (N18)
- Manick
- Sponsor
Bericht
Re: afschakelen brandstof pomp R57 (N18)
Hoogs waarschijnlijk is je Bots/Crash schakelaar geactiveerd, locatie er van weet ik niet helemaal zeker. Maar kans is dat ie bv achter 1 van de panelen zit bij de ontgrendel hendel van de motorkap links en rechts bij de passagiers ruimte, tenminste das bij een R53 wel zo
En lees mess comfort module uit, zoals je de klacht zo omschrijft zou hij haast wel een fout in moeten inzetten van wegen afgaan airbag cq crash schakelaar
En lees mess comfort module uit, zoals je de klacht zo omschrijft zou hij haast wel een fout in moeten inzetten van wegen afgaan airbag cq crash schakelaar
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: afschakelen brandstof pomp R57 (N18)
Hopelijk blijft er van het plaatje iets over. K96 is het brandstofpomprelais. Oh, en de 2e zekering rechts naast K4 zou je ook even moeten controleren. Dat is de zekering van dit relais.
- graspieper
- Nieuw Lid
Bericht
Re: afschakelen brandstof pomp R57 (N18)
Hallo Manick en Robert,
Wat ik heb kunnen vinden is dat vanaf ca.2002 er geen bots/crash schakelaar meer wordt ingebouwd in de mini's. module geeft wel aan dat er airbags zijn afgegaan, maar niet expliciet een crash/bots sensor.
vandaar ook mijn gedachte dat er een relatie is met een willekeurige airbag (en ik zit steeds meer te denken aan de rolbeugel van de cabrio) en het afschakelen van de brandstofpomp. Is er een techneut dit dit kan bevestigen?
@robert,
plaatje is niet goed te lezen, maar volgens mij wel interessant, mag ik je vragen of het je lukt om een duidelijker versie te sturen.
zekeringkast bij mijn mini ziet er als volgt uit:
[img]/Users/jaccolammers/Desktop/zekeringkast.JPG[/img]
kan zijn dat het onderste vierkante blok het K96 relais is, echter deze heb ik vervangen en nog geen resultaat. het K4 relais kan ik niet herkennen.
Alvast bedankt voor de input, mocht er nog iemand zijn die mij verder kan helpen dan graag.
in de tussentijd heb ik alvast de geplofte airbags besteld, en zal ze zo spoedig mogelijk monteren en kijken of dit vooruitgang brengt.
groet,
Jacco
Wat ik heb kunnen vinden is dat vanaf ca.2002 er geen bots/crash schakelaar meer wordt ingebouwd in de mini's. module geeft wel aan dat er airbags zijn afgegaan, maar niet expliciet een crash/bots sensor.
vandaar ook mijn gedachte dat er een relatie is met een willekeurige airbag (en ik zit steeds meer te denken aan de rolbeugel van de cabrio) en het afschakelen van de brandstofpomp. Is er een techneut dit dit kan bevestigen?
@robert,
plaatje is niet goed te lezen, maar volgens mij wel interessant, mag ik je vragen of het je lukt om een duidelijker versie te sturen.
zekeringkast bij mijn mini ziet er als volgt uit:
[img]/Users/jaccolammers/Desktop/zekeringkast.JPG[/img]
kan zijn dat het onderste vierkante blok het K96 relais is, echter deze heb ik vervangen en nog geen resultaat. het K4 relais kan ik niet herkennen.
Alvast bedankt voor de input, mocht er nog iemand zijn die mij verder kan helpen dan graag.
in de tussentijd heb ik alvast de geplofte airbags besteld, en zal ze zo spoedig mogelijk monteren en kijken of dit vooruitgang brengt.
groet,
Jacco
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Re: afschakelen brandstof pomp R57 (N18)
Er is geen direct verband tussen de afgegane aurbags en de brandstofpomp. De mini zou in theorue gewoon moeten starten.
Het blijft natuurlijk de vraag hoe en waar de auto is geraakt en wat daardoor is beschadigd. Bekabeling geraakt en zekeringen gesprongen. De energiebewakingsmodule aan de accu heeft vaak ook enkele draden kapot. Mijn advies kabelboom herstellen en zekeringen nakijken. Auto uitlezen met name of de modules bereikbaar zijn. Vanuit daar verder zoeken als dat dan nog nodig is.
Het blijft natuurlijk de vraag hoe en waar de auto is geraakt en wat daardoor is beschadigd. Bekabeling geraakt en zekeringen gesprongen. De energiebewakingsmodule aan de accu heeft vaak ook enkele draden kapot. Mijn advies kabelboom herstellen en zekeringen nakijken. Auto uitlezen met name of de modules bereikbaar zijn. Vanuit daar verder zoeken als dat dan nog nodig is.
- graspieper
- Nieuw Lid
- graspieper
- Nieuw Lid
Bericht
Re: afschakelen brandstof pomp R57 (N18)
Hallo CasR,
Bedankt voor je bericht, energiebewakingsmodule is vervangen (draden) voor de zekerheid, kabelboom heb je een punt 3x zichtbare schade is hersteld, kabelbreuk blijft lastig (waar begin je met meten). zekeringen zijn doorgemeten, relais zijn vervangen (uitgewisseld met een lopende mini). uitlees apparaat geeft een fout met communicatie motor / transmissie. maar dat kan ook komen door verouderde software. uitleesapparaat geeft aan dat er een N14 motor in zit, terwijl het toch echt een N18 is.
Bedankt voor je bericht, energiebewakingsmodule is vervangen (draden) voor de zekerheid, kabelboom heb je een punt 3x zichtbare schade is hersteld, kabelbreuk blijft lastig (waar begin je met meten). zekeringen zijn doorgemeten, relais zijn vervangen (uitgewisseld met een lopende mini). uitlees apparaat geeft een fout met communicatie motor / transmissie. maar dat kan ook komen door verouderde software. uitleesapparaat geeft aan dat er een N14 motor in zit, terwijl het toch echt een N18 is.
- graspieper
- Nieuw Lid
Bericht
Re: afschakelen brandstof pomp R57 (N18)
Weet niet of ik het hier mag vragen, maar kan iemand mij helpen aan elektrische schema's van een R57 (2014) chassiscode: T298132
alvast mijn dank
alvast mijn dank
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Wat dan als eerste bij mij te binnen schiet is de startblokkering die mogelijk aktief is.
Re: afschakelen brandstof pomp R57 (N18)
graspieper schreef:Hallo CasR,
Bedankt voor je bericht, energiebewakingsmodule is vervangen (draden) voor de zekerheid, kabelboom heb je een punt 3x zichtbare schade is hersteld, kabelbreuk blijft lastig (waar begin je met meten). zekeringen zijn doorgemeten, relais zijn vervangen (uitgewisseld met een lopende mini). uitlees apparaat geeft een fout met communicatie motor / transmissie. maar dat kan ook komen door verouderde software. uitleesapparaat geeft aan dat er een N14 motor in zit, terwijl het toch echt een N18 is.
Wat dan als eerste bij mij te binnen schiet is de startblokkering die mogelijk aktief is.
- graspieper
- Nieuw Lid
Bericht
Re: afschakelen brandstof pomp R57 (N18)
Fijn dat je meedenkt,
Auto 'leest' de sleutel wel goed, centrale deurvergrendeling werkt ook. startmotor draait (weet niet of dit geblokkeerd wordt door startblokkering) geen 'sleuteltje' in display. Ik meen dat de vergrendeling geregeld word door de CAS module, die geeft geen foutmeldingen.
Is de startblokkering te testen?
Auto 'leest' de sleutel wel goed, centrale deurvergrendeling werkt ook. startmotor draait (weet niet of dit geblokkeerd wordt door startblokkering) geen 'sleuteltje' in display. Ik meen dat de vergrendeling geregeld word door de CAS module, die geeft geen foutmeldingen.
Is de startblokkering te testen?
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
En een los schema van de MINI heb ik eigenlijk nog niet gezien. Wel via Rheingold/ISTA, een stuk software met info over BMW en MINI. Voor de downloaders zwerven er wel wat versies van over internet.....
Enne, je zegt relais vervangen, dus die K96?? Want als ik je foto zie, dan kun je dat relais er nu niet zonder meer uithalen, dan moet het kunststof zijpaneel ook aan de kant. Op je foto zit die K96 rechts van die witte stekker, achter het paneel.
Re: afschakelen brandstof pomp R57 (N18)
Ik kan je een iets duidelijker plaatje via email sturen, echter iets te rigoureus de inbox geschoond. Als je je e-mail-adres wilt pm-men, dan stuur ik daar de printscreen naar toe.graspieper schreef:@robert,
plaatje is niet goed te lezen, maar volgens mij wel interessant, mag ik je vragen of het je lukt om een duidelijker versie te sturen.
En een los schema van de MINI heb ik eigenlijk nog niet gezien. Wel via Rheingold/ISTA, een stuk software met info over BMW en MINI. Voor de downloaders zwerven er wel wat versies van over internet.....
Enne, je zegt relais vervangen, dus die K96?? Want als ik je foto zie, dan kun je dat relais er nu niet zonder meer uithalen, dan moet het kunststof zijpaneel ook aan de kant. Op je foto zit die K96 rechts van die witte stekker, achter het paneel.
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Re: afschakelen brandstof pomp R57 (N18)
Je moet de ecw/cas en de dme/ecu afstemmen of abgleichen met inpa. Daarna zou de mini moeten starten.graspieper schreef:Fijn dat je meedenkt,
Auto 'leest' de sleutel wel goed, centrale deurvergrendeling werkt ook. startmotor draait (weet niet of dit geblokkeerd wordt door startblokkering) geen 'sleuteltje' in display. Ik meen dat de vergrendeling geregeld word door de CAS module, die geeft geen foutmeldingen.
Is de startblokkering te testen?
- graspieper
- Nieuw Lid
Bericht
Re: afschakelen brandstof pomp R57 (N18)
Hierbij een up-date m.b.t. de brandstofpomp.
Airbags vervangen, rolbeugel terug geduwd. foutcodes gereset. Geen resultaat.
Uiteindelijk de DME van een donorauto gewisseld, een hoop pingeltjes en foutmeldingen geen resultaat.
Originele DME teruggeplaatst.........starten-lopen.
Ik ben natuurlijk blij met het resultaat, maar het is wel frustrerend dat ik uiteindelijk niet weet wat het probleem is geweest. Misschien een software blokkade gewist bij het uitwisselen van de DME's. Misschien toch een kabelbreuk die door het prutsen met de kabels nu wel contact maakt? Ik heb geen idee, maar ik kan weer verder.
Via deze weg een ieder bedankt voor de goede adviezen en het meedenken, ook via de mail.
Airbags vervangen, rolbeugel terug geduwd. foutcodes gereset. Geen resultaat.
Uiteindelijk de DME van een donorauto gewisseld, een hoop pingeltjes en foutmeldingen geen resultaat.
Originele DME teruggeplaatst.........starten-lopen.
Ik ben natuurlijk blij met het resultaat, maar het is wel frustrerend dat ik uiteindelijk niet weet wat het probleem is geweest. Misschien een software blokkade gewist bij het uitwisselen van de DME's. Misschien toch een kabelbreuk die door het prutsen met de kabels nu wel contact maakt? Ik heb geen idee, maar ik kan weer verder.
Via deze weg een ieder bedankt voor de goede adviezen en het meedenken, ook via de mail.
Onze sponsors