Olie verbruik hoog!

Klaske68
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2013, 22:10

Olie verbruik hoog!

27 okt 2013, 10:25

Wij hebben de mini clubman s 2009 nu 1,5 maand in ons bezit en nu zo'n 2000 kilometer gedraaid. Na 1000 km het oliepeil gecontroleerd en er kon wel 1 liter bij wat ik erg veel vond. Onderhand zit de 2 de 1000 kilometer erop en blijkt dat er volgens mij wel weer een liter bij kan( vind trouwens de peilstok zeer onduidelijk) geen olielekkage te zien ook geen rokende auto ben toch van plan om morgen de garage waar wij hem gekocht hebben te bellen omdat ik het verbruik wel erg hoog vind. Wij hebben nog een jaar extra garantie bij gekocht via autotrust het duurste pakket genomen dus hoop dat wij nog wel ergens de kosten die eventueel hieruit voort zullen vloeien kunnen verhalen en anders schakel ik mijn rechtsbijstand in mochten zij er niks aan willen doen. Hebben jullie nog tips voor mij waar ik op moet letten of waar het aan kan liggen en wat ik bij de garage kan zeggen het kan natuurlijk een zuiger verhaal zijn!!!
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Olie verbruik hoog!

27 okt 2013, 10:30

vind ik ook erg veel!
ik had eerder ook best een hoog verbruik 1/2500 km en na plaatsing nieuwe zuigers enz 1/6000 dus scheelt iets maar blijft een aardige olie verbruiker een turbo s.
peilstok hoor ik meer mensen over maar heb er zelf geen problemen mee.
Ik zou je olie peil op max zetten en dan een 5 liter can kopen en kijken hoeveel km je kunt rijden totdat die op is want dan heb je een nauwkeurige meting over een langere tijd.
Peil sowieso elke week je olie en zorg dat die altijd op max staat.
succes ermee
Afbeelding
Klaske68
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2013, 22:10

Re: Olie verbruik hoog!

27 okt 2013, 10:45

Ja en wat is nou juist het maximum peil op de stok dat vind ik nou ook zo onduidelijk stok heeft alleen een oranje bruin kunstof onder eind waar dan niks opstaat! Ik ga morgen trouwens eerst mijn rechtsbijstand hiervan op de hoogte stellen want lees in de voorwaarden van autotrust dat al bestaande gebreken niet onder de garantie vallen heb wel de duurste garantie bijgekocht maar ik kon toch ook niet weten dat het olie verbruik zo hoog is daar kom je pas na een paar duizend kilometer achter en omdat wij niet zoveel rijden is dat dus nu het geval auto is aangekocht 9 september!!!
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Olie verbruik hoog!

27 okt 2013, 10:46

hmm ik heb een metalen peilstok met van die ringetjes
Afbeelding
Mini Wolf
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: 't Gooi
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 okt 2011, 22:41

Re: Olie verbruik hoog!

27 okt 2013, 12:32

Olieverbruik valt niet onder bestaande gebreken aangezien je dit niet op voorhand kan constateren.

Olieverbruik is normaal maar 1L op 1000km is teveel.
Klaske68
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2013, 22:10

Re: Olie verbruik hoog!

27 okt 2013, 13:56

Okay dus kan ik heel goed verhaal halen bij de verkopende partij de garage dus! Zal mij benieuwen hoe zij hier morgen op reageren! Ik vind het verbruik ook veel te hoog!
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1500
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

Re: Olie verbruik hoog!

27 okt 2013, 14:39

Je hoort wel meer mensen met een hoog olieverbruik bij een R55/56.

MINI Nederland vind 1 ltr. op de 1.000 km acceptabel bij dit soort Turbo motoren :s

Ik had zelf op een gegeven moment ook ineens een hoog olieverbruik, dit bleek later door een lekkende olietoevoer leiding van de Turbo te komen.
(kon ook nergens olie onder of aan de auto vinden, dit verbrand namelijk gelijk)

Misschien is dit bij jou ook het geval.
Klaske68
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2013, 22:10

Re: Olie verbruik hoog!

27 okt 2013, 15:12

Ja maar het kan ook zijn dat de vorige eigenaar hem misbruikt heeft en de zuigers beschadigt zijn en dat als ik het nou niet meld bij de garage dat men op een later tijdstip hun handen er sowieso af gaan trekken ik vind dit verbruik niet normaal te noemen wij hebben de auto nog maar pas en zo goedkoop was ie niet!
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Olie verbruik hoog!

27 okt 2013, 15:27

Klaske68 schreef:Ja maar het kan ook zijn dat de vorige eigenaar hem misbruikt heeft en de zuigers beschadigt zijn en dat als ik het nou niet meld bij de garage dat men op een later tijdstip hun handen er sowieso af gaan trekken ik vind dit verbruik niet normaal te noemen wij hebben de auto nog maar pas en zo goedkoop was ie niet!
hoeft niet door misbruik te komen maar kan ook door gebruik ;)
Afbeelding
Klaske68
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2013, 22:10

Olie verbruik hoog!

27 okt 2013, 15:31

speedy schreef:
Klaske68 schreef:Ja maar het kan ook zijn dat de vorige eigenaar hem misbruikt heeft en de zuigers beschadigt zijn en dat als ik het nou niet meld bij de garage dat men op een later tijdstip hun handen er sowieso af gaan trekken ik vind dit verbruik niet normaal te noemen wij hebben de auto nog maar pas en zo goedkoop was ie niet!
hoeft niet door misbruik te komen maar kan ook door gebruik ;)
Is ook goed mogelijk maar om het olie gebruik nu zo voor lief te nemen of op de koop toe vind ik wel wat gortig!
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Olie verbruik hoog!

27 okt 2013, 17:20

had ik ook zeker niet gedaan ;)
Afbeelding
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 969
Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:55

Re: Olie verbruik hoog!

27 okt 2013, 19:18

Ik vind dat je wel erg heftig reageert.
1. Je weet nog niet eens het preciese verbruik als je niet weet hoe je moet peilen. Het bruine gedeelte op de peilstok heeft een smaller middengedeelte van 2 cm. : dit is min. en max.
2. Doe eens wat Daiel voorstelt om 5 ltr. te kopen en te kijken hoe lang je hier mee doet.
3. Ga eerst bij de verkopende partij langs, voordat je met rechtsbijstand gaat gooien.
4. je hebt 1 jaar garantie tot 9 sept. 2014, dus relax........
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1500
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

Re: Olie verbruik hoog!

27 okt 2013, 21:44

JosCountrymanCooper schreef:Ik vind dat je wel erg heftig reageert.
1. Je weet nog niet eens het preciese verbruik als je niet weet hoe je moet peilen. Het bruine gedeelte op de peilstok heeft een smaller middengedeelte van 2 cm. : dit is min. en max.
2. Doe eens wat Daiel voorstelt om 5 ltr. te kopen en te kijken hoe lang je hier mee doet.
3. Ga eerst bij de verkopende partij langs, voordat je met rechtsbijstand gaat gooien.
4. je hebt 1 jaar garantie tot 9 sept. 2014, dus relax........
X2

Ik zou het eerst een tijdje goed bijhouden wat de Clubman aan olie verbruikt, en bij voorbaat punt 3: ga eerst bij de verkopende partij langs.
Deze moet officieel ook eerst de gelegenheid krijgen om te reageren/ te handelen voordat er iemand v.d. rechtsbijstand verzekering op de stoep staat.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Olie verbruik hoog!

27 okt 2013, 21:47

Kan me wel voorstellen dat je schrikt van het verbruik als je zoveel geld hebt uitgeven aan een auto maar het is idd altijd eerst proberen op te lossen met verkopende partij en als die niet mee wil werken dan schakel je de rechtsbijstand in ;)
En je moet natuurlijk 100 % zeker weten hoeveel het verbruik is en niet denken.
Afbeelding
Klaske68
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2013, 22:10

Re: Olie verbruik hoog!

27 okt 2013, 22:02

JosCountrymanCooper schreef:Ik vind dat je wel erg heftig reageert.
1. Je weet nog niet eens het preciese verbruik als je niet weet hoe je moet peilen. Het bruine gedeelte op de peilstok heeft een smaller middengedeelte van 2 cm. : dit is min. en max.
2. Doe eens wat Daiel voorstelt om 5 ltr. te kopen en te kijken hoe lang je hier mee doet.
3. Ga eerst bij de verkopende partij langs, voordat je met rechtsbijstand gaat gooien.
4. je hebt 1 jaar garantie tot 9 sept. 2014, dus relax........
1.Wij hebben het in de gaten gehouden en blijkt dat ie na 1000 kilometer met een liter bijgevuld moet worden!!! Hij zit dan in de midden en nu na 1000 kilometer weer onder bij de dikke punt!!! Als je eenmaal een meetpunt pakt en dat aanhoud dan zie je al heel snel het verschil als ik dat na tweemaal 1000 kilometer toepas weet ik heus wel wat hij lust!

2.Sla ik over!!!

3.Ga zeker eerst bij de verkopende partij langs maar ga ook al wel mijn rechtsbijstand inlichten want weet uit ervaring dat je deze zo spoedig mogelijk moet informeren zodat men weet wat er speelt. Betekent dan niet dat je die al aan het werk zet alleen ter info!!!

4. 1 jaar is zomaar om en probeer dan nog maar eens om je recht te halen!!!

Terug naar “MINI-talk”