Waar gaat de bedrading van spiegelverwarming heen

Bukkie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Huizen
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 mar 2009, 18:09

Waar gaat de bedrading van spiegelverwarming heen

29 mar 2012, 09:37

Ik heb een kapotte spiegel en kon geen zelfde kopen alleen 1 met verwarmde spiegel.
Nu is dat al vanaf het begin een grote wens dus komt goed uit..
Kan op RealOem echter niets over de bedrading vinden dus vandaar mijn vraag hier
Weet een van jullie waar de bedrading heen loopt , waar die geschakeld wordt enz.
Ik hoor graag iets

Gr.

Willem
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3190
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

29 mar 2012, 18:44

Draadjes van de verwarming zouden in pinnetje 3 en 6 moeten komen, van de 8-polige stekker bij de spiegels. (onderaan de staak die de deur in gaat)

Aansturing is automatisch bij koude. Er is géén knopje waarmee je de spiegelverwarming aandoet.
Bukkie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Huizen
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 mar 2009, 18:09

29 mar 2012, 20:37

Hallo Robert

Weet je zeker dat vanaf de connector in het portier de bedrading er verder helemaal ligt.
Spiegelverwarming is al heel lang een niet ontdekt geheim op dit forum.
Er is helemaal niets over te vinden
Vandaar nog een keer mijn vraag want ik heb weinig zin om iedere keer de boel los te halen.
Ik bedoel als er geen bedrading in de deur zit dan zet ik die het liefste er meteen in als ik toch bezig ben.
Nogmaals niet dat ik je antwoord niet vertrouw maar ik zoek wel bevestiging.
Alvast bedankt tot zover

Gr.

Willem
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3190
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

29 mar 2012, 22:46

Pin nummer 3 is de massa-draad, pin nummer 6 gaat door naar de stekker aan de carrosserie (ter hoogte scharnierpunten deur) en wordt daar pin 14. Als je kijkt of die bezet is, dan heb je redelijke kans dat de bekabeling er ligt.
De verhalen op het web zijn wisselend, één beweert dat de kabels gelijk zijn, de ander roept even hard dat er verschillende kabelbomen zijn. Enige manier om het zeker te weten of de kabels er liggen is dus van te voren kijken op de plekken waar je het minst hoeft los te halen.

Oh, via de MINI WDS (Wiring Diagram System) kun je een heleboel terugvinden.... :)
http://www.bmw-planet.com/diagrams/release/en/index.htm
Bukkie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Huizen
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 mar 2009, 18:09

30 mar 2012, 08:10

Robert,

Zowel pen 3 en 6 aan mijn originele spiegel zitten er niet in en als ik het in de gauwigheid goed gezien heb dan zitten die pennen ook niet aan de portierzijde van de spiegel. Nu is dat geen probleem want je kunt ze makkelijk omleiden. Ik bedoel er is ruimte voldoend maar blijf iik met de vraag waar gaat de positieve draad heen.

Gr.
Willem
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

30 mar 2012, 08:39

Zou die niet aan de achterruitverwarming gekoppeld zitten?
Bukkie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Huizen
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 mar 2009, 18:09

30 mar 2012, 09:22

Lijkt me wel een idee maar dan zou die dus geschakeld zijn en volgens Robert gaat de verwarming automatisch aan bij het bereiken van bepaalde buitentemperatuur.
Ik zit erover te denken om de spanning bij de achteruitverwarming weg te halen omdat die buiten Canbus om gaat maar wel een aparte schakelaar in te bouwen.
Zo kan ik zelf regelen wanneer die aangaat.
Wil er dan tijdklokje tussen zetten zodat het bijv 15 minuten max aanstaat en dan automatisch uitvalt.

Gr.

Willem
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

30 mar 2012, 09:22

Nee want spiegels doen het ook als je de achteruit verwarming niet gebruikt :wink: ik gebruik nooit achteruit verwarming namelijk en heb geen bevroren spiegels gehad.
Bukkie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Huizen
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 mar 2009, 18:09

30 mar 2012, 09:30

Ok Speedy

Bedankt voor je tip.
Dat betekend dus dat ze rechtstreeks aan een voeler zitten denk ik.
Ik lees slecht schema's en die WDS site kom ik dan ook niet helemaal uit
Bedankt in ieder geval voor je tip

Gr. Willem
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3190
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

30 mar 2012, 21:59

Volgens het schema komt de kabel uiteindelijk uit in de kast aan de zijkant van voetenbak passagierszijde.
Maar als je al zegt dat die pinnetjes er niet in zitten, dan verwacht ik dat de draadboom ook afwezig is. Dus moet/mag jezelf kabels gaan trekken door de deur, en van de deur naar binnen in de auto, etc, etc...
Bukkie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Huizen
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 mar 2009, 18:09

30 mar 2012, 22:19

Hoi Robert

Ja dat is mogelijk.
Draden trekken is niet echt een probleem.
Weet je toevallig op welke pinnen linksvoor en rechtsvoor moeten.
Ik heb eerder mijn driving lights op die regeleenheid aangesloten
Dit is wel hele mooie info die je voor me hebt ben er erg blij mee.
Nogmaals dank

Willem
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bree
Berichten: 1550
Lid geworden op: 10 okt 2011, 21:24

30 mar 2012, 22:29

Is het dan niet handiger om gewoon zelf kabels te trekken en die aan te sluiten op de achterruitverwarming?
philip68
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Den Haag
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:03

02 apr 2012, 23:27

Past je stekker van je kabelboom wel op die van je spiegel?
Ik heb toendertijd problemen gehad met de stekkers......hierdoor weet ik ook dat de kabelbomen verschillend zijn.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3190
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

02 apr 2012, 23:51

Hmmm, volgens het schema:
Rechter spiegel op pin 1, linker spiegel op pin 14 van de stekker X11002.... (dat is die grote wat vierkante stekker in de zekeringen kast.)
Bukkie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Huizen
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 mar 2009, 18:09

03 apr 2012, 08:59

OK Robert we gaan eerst meten om te zien of er ook wekelijk spanning opstaat.
Ben evenwel steeds meer van mening om voor het Canbus Systeem te blijven nu ik toch draden moet trekken en rechtstreeks vanaf de accu te halen met een klok die instelbaar is en bijvoorbeeld na 10 minuten uitgaat.
Eerst maar eens afwachten op de glazen en meten welke stroom er wordt getrokken

Maar zeker bedankt voor je antwoord. Ik zie enige twijfel bij je. Kunj je de pagina linken waar je dit op bekijkt
Bedankt weer

Willem

Terug naar “MINI-talk”