Terug een Mini, maar graag hulp

Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

19 feb 2012, 09:52

Helemaal eens met peter en andere peter hierboven.

Gewoon een MCS vanaf 2009 nemen, goed onderzoeken wat voor kettingspanner-fixes reeds zijn uitgevoerd, zeer consensieus driewekelijks olie peilen en nooit aan motortuning / chiptuning beginnen. Dan heb je heel veel fun in een betrouwbare auto!
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

19 feb 2012, 09:55

Ik rijd auto altijd goed warm en laat de auto voor dat ik thuis ben ook altijd uitrusten maar de auto vraagt op pedal to the metal en ik rijd liever standaard pedal to the metal en dan weten dat het goed gaat als met tuning elke keer in het achterhoofd houden dat je niet lekker kunt gassen :D
Ik had tuning op de auto om hard te gaan en niet om af en toe een beetje gas over te hebben .
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

19 feb 2012, 09:56

Ook een JCW blok is niet sterk genoeg om te tunen. Die van mij liep ook in elkaar met amper 40dkm op de teller. Gelukkig wel onder garantie! Maar niet alleen het blok, maar ook de turbo is vervangen en de complete koppeling.

Ik ben het deels wel met Frankie eens, alleen het probleem is dat als je gaat tunen je dat niet doet om er vervolgens voorzichtiger mee te gaan rijden. Ik was heel zuinig op mn JCW en reed 'm altijd netjes warm. Maar als 'ie warm was reed ik er wel stevig mee, maar daar is een JCW/Cooper S toch ook voor? Dat werd zelfs door de BMW/MINI dealer bevestigd. Kijk alleen maar in de showroom; allemaal posters met knallende MINI's op het circuit. Dan moeten ze niet tegen mij gaan zeggen dat ze daar niet tegen kunnen.

Kortom; als je gaat tunen moet je niet alleen chippen maar de hele boel goed laten aanpakken. En dan zijn JCW zuigers en een IC alleen dus niet genoeg (want dat had ik ook). Persoonlijk zou ik een R56 S/JCW niet meer tunen.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

19 feb 2012, 09:56

Ik heb trouwens nu zonder beektuning niet minder fun met de auto maar met tuning ging die wel als een kanon :shock:
CooperJeff
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2012, 20:57

19 feb 2012, 09:57

Is er eigenlijk bekend vanaf welk maand/bwjr de vernieuwde distributie is toegepast ?

Ik begreep, dat in de beginperiode tot wel 7 verschillende kettingspanners zijn toegepast, omdat het probleem steeds erger werd. Is daarna een compleet nieuw type distributie gekomen ?
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

19 feb 2012, 10:02

onze 2009 R55 S heeft twee keer een fix gehad, pas bij de tweede fix was het probleem opgelost. Bij mijn 2008 JCW was het ook pas weg na de tweede fix.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10011
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

19 feb 2012, 10:16

mushrop schreef:Ik ben het deels wel met Frankie eens, alleen het probleem is dat als je gaat tunen je dat niet doet om er vervolgens voorzichtiger mee te gaan rijden. Ik was heel zuinig op mn JCW en reed 'm altijd netjes warm. Maar als 'ie warm was reed ik er wel stevig mee, maar daar is een JCW/Cooper S toch ook voor? Dat werd zelfs door de BMW/MINI dealer bevestigd. Kijk alleen maar in de showroom; allemaal posters met knallende MINI's op het circuit. Dan moeten ze niet tegen mij gaan zeggen dat ze daar niet tegen kunnen.
Daar heb je gelijk in. Maar dan ga je er gemakshalve wel vanuit dat een chiptuning alleen bedoelt is voor topvermogen en je dus continu de toerenbegrenzer moet opzoeken of op zijn minst in de hogere toerenregionen moet gaan om er plezier van te kunnen hebben, dat is natuurlijk niet zo.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

19 feb 2012, 10:20

Dat de zuigers sneuvelen heeft niet gelijk wat te maken met hoge toeren want die van mij zijn juist gesneuveld door het "lekkere koppel" in het lage toeren gebied :roll:
Tuning is zeker niet alleen voor topvermogen.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

19 feb 2012, 10:24

Rijd haast nooit boven de 6000 toeren want heeft weinig zin met turbo blok van r56.
Detonatie was het probleem tijdens in lage toeren lekker optrekken.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10011
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

19 feb 2012, 10:25

Je moet natuurlijk niet oorzaak en gevolg door elkaar halen.

De oorzaak is de aangekoekte "film" in de zuiger doordat de olie (te) heet is geworden, dat komt toch echt door de hogere toeren. Het gevolg is dat de zuigers logischerwijs bij zware belasting (en dat is inderdaad het lekkere koppel bij lagere toeren) sneuvelen.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10011
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

19 feb 2012, 10:27

speedy schreef:Rijd haast nooit boven de 6000 toeren want heeft weinig zin met turbo blok van r56.
Detonatie was het probleem tijdens in lage toeren lekker optrekken.
Volgens mij hebben we het nu over 2 verschillende dingen?
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

19 feb 2012, 10:28

Maar snap dat je tuning erop wilt want is gewoon heel lekker!
Maar ik weet hoe ik zelf rijd ( wel met verstand en echt niet continue stampen ) en alsnog is de handel gesneuveld daarom denk ik er anders over :wink:
Als je tuning hebt gebruik je het en daar zit het gevaar !
Je kunt het al aan je turbo zien met normaal gebruik word die van mij niet rood gloeiend maar met de beektuning binnen no time een rood gloeiende turbo en daar hoef je weinig voor te doen.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

19 feb 2012, 10:31

Hoge olie temperatuur kan je wel degelijk krijgen met lage toeren door detonatie (pingelen) want je krijgt daardoor verbranding in je blok wat de temperatuur dus razend snel doet stijgen .
Beek gaf dat zelf aan :wink:
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10011
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

19 feb 2012, 10:33

Voor de goede orde, ik ben ook voorstander van een oliekoeler erbij hoor :wink: :mrgreen: En als mijn potje nog niet leeg is dan komen die Peugeot zuigers ook nog een keertje >)

Misschien is het zelfs wel een idee om preventief de kop te lichten om de cilinders schoon te maken?
mso
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1277
Lid geworden op: 19 feb 2007, 13:56

19 feb 2012, 11:10

Ik neem aan omdat in de mini coupe s en countryman s hetzelfde blok ligt het daar ook speelt?
Hoog- en laagvlieger

Terug naar “MINI-talk”