2005 Mini Cooper S JCW
Geplaatst: 26 sep 2020, 16:31
Sinds een aantal jaar weer in het bezit van een Mini R53, en toch maar eens aangemeld op het Miniforum.
Zelf al een jaar of 5 bezig met autos, waarbij voornamelijk BMW's uit de jaren 80 en 90. Hobby uiteindelijk getsopt vanwege tijdgebrek en op het moment nog aan het rondkoeten is een BMW E46 330d uit 2004
Uiteindelijk weer zin in een projectje en vanaf marktplaats in juni eigenaar geworden van een Mini Cooper S JCW R53 met flinke motorschade opgelopen bij de eigenaar voor de handelaar waar ik de auto gekocht heb, en daar zijn blijkbaar nog beelden van:
https://www.youtube.com/embed/-Ai9A8KYdf8
Daarna de auto verhuist van Zuid-Holland naar het uiterste zuiden van Limburg
Auto eens vanonder bekeken, cartepan eraf gehaald en geconcludeerd dat een kruktap flink beschadigd was en het dijfstanglager ook meegedraaid had, dus helaas een volledige motorrevisie
Grondig als ik ben meteen heel het blok uit elkaar getrokken en bij de revisietent afgegooid voor het slijpen van de krukas, vlakken van de cilinderkop en het terugbouwen van de zuigers en de krukas.
Daarna op een zaterdag heel het blok afgemonteerd en in de auto gezet, toen nog een dag liggen prutsen om de koppeling te ontluchten (en als je dan eenmaal weet hoe het moet stelt het niks meer voor)
Uiteindelijk een testrit gemaakt, en nog een tik in het blok. Weer opengetrokken, en alle tuimelaars nieuw gezet.
Tik iets minder, maar tussen 2 en 3000rpm nog steeds een flinke tik...
Krukaspoullie gewisseld, spanner gewisseld, riem gewisseld, nog steeds een tik
Weer heel het front eraf gehaald, compressor eraf, tandwielkastje schoongemaakt en weer gevuld met olie. en iets speling gevonden op de overgang van de compressor naar de waterpomp. dat allemaal weer schoongemaakt en in elkaar gezet.
en wat denk je, nog steeds een tik. Weet nu 90% zeker dat het de koppeling tussen de compressor en de waterpomp is, en ik neem het voor lief.
Bedenk me nu dat ik eigenlijk geen mooie overzichtsfotos van de functionele auto heb, dus die houden jullie tegoed!
Zelf al een jaar of 5 bezig met autos, waarbij voornamelijk BMW's uit de jaren 80 en 90. Hobby uiteindelijk getsopt vanwege tijdgebrek en op het moment nog aan het rondkoeten is een BMW E46 330d uit 2004
Uiteindelijk weer zin in een projectje en vanaf marktplaats in juni eigenaar geworden van een Mini Cooper S JCW R53 met flinke motorschade opgelopen bij de eigenaar voor de handelaar waar ik de auto gekocht heb, en daar zijn blijkbaar nog beelden van:
https://www.youtube.com/embed/-Ai9A8KYdf8
Daarna de auto verhuist van Zuid-Holland naar het uiterste zuiden van Limburg
Auto eens vanonder bekeken, cartepan eraf gehaald en geconcludeerd dat een kruktap flink beschadigd was en het dijfstanglager ook meegedraaid had, dus helaas een volledige motorrevisie
Grondig als ik ben meteen heel het blok uit elkaar getrokken en bij de revisietent afgegooid voor het slijpen van de krukas, vlakken van de cilinderkop en het terugbouwen van de zuigers en de krukas.
Daarna op een zaterdag heel het blok afgemonteerd en in de auto gezet, toen nog een dag liggen prutsen om de koppeling te ontluchten (en als je dan eenmaal weet hoe het moet stelt het niks meer voor)
Uiteindelijk een testrit gemaakt, en nog een tik in het blok. Weer opengetrokken, en alle tuimelaars nieuw gezet.
Tik iets minder, maar tussen 2 en 3000rpm nog steeds een flinke tik...
Krukaspoullie gewisseld, spanner gewisseld, riem gewisseld, nog steeds een tik
Weer heel het front eraf gehaald, compressor eraf, tandwielkastje schoongemaakt en weer gevuld met olie. en iets speling gevonden op de overgang van de compressor naar de waterpomp. dat allemaal weer schoongemaakt en in elkaar gezet.
en wat denk je, nog steeds een tik. Weet nu 90% zeker dat het de koppeling tussen de compressor en de waterpomp is, en ik neem het voor lief.
Bedenk me nu dat ik eigenlijk geen mooie overzichtsfotos van de functionele auto heb, dus die houden jullie tegoed!