Pagina 40 van 40

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

Geplaatst: 14 feb 2024, 12:07
door niekcarfreak
Maik, misschien staat het antwoord op mijn vraag wel ergens in je topic maar heeft jouw Mini een mechanisch sperdifferentieel? Op mijn R53 GP zat er een af-fabriek en dat vond ik heerlijk sturen.

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

Geplaatst: 16 feb 2024, 18:51
door MaikR53
niekcarfreak schreef:
14 feb 2024, 12:07
Maik, misschien staat het antwoord op mijn vraag wel ergens in je topic maar heeft jouw Mini een mechanisch sperdifferentieel? Op mijn R53 GP zat er een af-fabriek en dat vond ik heerlijk sturen.
Ja zeker! De MINI kwam af fabriek met de optie 2TA oftewel een mechanisch sper differentieel.
Ondanks dat zou ik nog wel eens een platensper willen hebben maar voor nu gezien de kosten en het extra onderhoud nog niet interessant genoeg.

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

Geplaatst: 16 feb 2024, 21:43
door niekcarfreak
Dat is mooi. :icon_top:
Er zijn vast betere sperren maar als die vaak onderhoud nodig hebben is dan weer een nadeel.
Ligt eraan hoe ver je wilt gaan.

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

Geplaatst: 20 feb 2024, 11:41
door robertok
Dus je hebt de BKL bak ? :)
Wel weer lekkere upgrades Maik!
En weet je wat nu nog het ergste van alles is....

Ik heb je mini nog nooit in het echt gezien ... :/ damn..

Die pomp heb ik er ook zin zitten. hoge harde piep :lol:
Het is wel dat hij sinds die tijd vaak na een paar uurtjes stil te hebben gestaan.( op werk) moeilijk de eerste keer start, en dan de tweede keer in 1 x.
Wellicht te veel druk voor de injectoren? (Dat ze gaan lekken?)

Maar jij hebt nieuwe 550 erin zitten nu, dus die moeten dicht genoeg zitten denk ik..*

En wat heb je nu met de rijhoogte? Alles zo hoog mogelijk? + Had je er nu ook rollcentre adjusters op zitten? Dat hielp bij mij wel met het zoekende stuur gedrag.

En dan nu wachten op het betere weer zodat je kan karten!


^Robbert

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

Geplaatst: 30 mar 2024, 16:56
door MaikR53
robertok schreef: Dus je hebt de BKL bak ? :)
Yes! Is mijn Mini ooit af fabriek mee geleverd.
robertok schreef: Die pomp heb ik er ook zin zitten. hoge harde piep :lol:
Het is wel dat hij sinds die tijd vaak na een paar uurtjes stil te hebben gestaan.( op werk) moeilijk de eerste keer start, en dan de tweede keer in 1 x.
Wellicht te veel druk voor de injectoren? (Dat ze gaan lekken?)
Die van mij is qua geluid wel iets hoger maar niet echt een piep. En tot nu toe nog geen problemen met starten, hij start bij mij nu juist beter!

robertok schreef: En wat heb je nu met de rijhoogte? Alles zo hoog mogelijk? + Had je er nu ook rollcentre adjusters op zitten? Dat hielp bij mij wel met het zoekende stuur gedrag.
Qua rij hoogte zit ik nu op zo’n 61cm vanaf de grond (gemeten via t hart van de velg tot aan de wielkastrand)
Rollcentre adjusters heb ik niet, maar eens ervaring of ik die nodig ga hebben.

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

Geplaatst: 30 mar 2024, 17:16
door MaikR53
Inmiddels weer door gegaan met de mods.
4 weken terug de kooi op kunnen halen, onwijs tevreden met de kwaliteit van de kooi!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens weg gebracht voor het poedercoaten, gekozen voor de kleur RAL9006 Wit aluminium. Dat komt redelijk overeen met de spoiler endplates en de pook van de Shortshifter

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen ook bezig met het ontwerpen van remkoeling setje voor de MINI. Wat testplaatjes gemaakt met de 3d printer en dat wordt nu verder uitgewerkt

Afbeelding


Aangezien mijn MINI op duits kenteken staat en het daar zo is dat alle aanpassingen gekeurd moeten worden en in het kentekenbewijs moeten worden bijgeschreven heb ik contact gezocht met 24/7 Performance. Zij hebben ervaring met het bouwen van circuit auto’s op duits kenteken en deze ook gekeurd krijgen. Na wat heen en weer bellen en mailen kwamen wij tot de conclusie dat alles “eingetragen” kon worden met uitzondering van de Coolerworx Shortshifter…. Ah oh….

Gelukkig bestaan er ook shortshifters van CAE Racing met TÜV documenten. Dus die besteld en de Coolerworx gewisseld voor een CAE.

De “oude” Coolerworx en nieuwe CAE
Afbeelding

En ingebouwd
Afbeelding

Ik had niet verwacht dat er zo’n verschil in zou zitten maar de CAE voelt een stuk stabieler aan en schakelt nog soepeler.

Op het moment staat de MINI bij 24/7 Performance en is afgelopen dinsdag alles gekeurd en eingetragen. Komende week wordt het complete onderstel ingesteld (uitlijnen en dempers instellen) voor de Nürburgring. Ben erg benieuwd hoe de MINI straks gaat sturen.

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

Geplaatst: 30 mar 2024, 21:54
door niekcarfreak
Prachtig! 8) :icon_top:

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

Geplaatst: 31 mei 2024, 11:11
door robertok
LEkker Maik,
Hoe was het op de Nurb?
Wat zijn je bevindingen?

Ps. je foto's doen het niet?

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

Geplaatst: 01 jun 2024, 20:37
door MaikR53
Vreemd bij mij lijken alle foto’s het nogsteeds te doen..

Nürburgring was top!
Wel de nodige hindernissen moeten nemen.
Op de heenweg besloot de krukaspulley spontaan 3 delig te worden…
Afbeelding

Gelukkig kon ik een mede MINI-rijder nog optijd bereiken om de volgende dag een andere mee te brengen. Goed dat opgelost en weer kunnen rijden.

In totaal 8 rondes gereden, was heel erg wennen in het begin. Met de nieuwe setup en afstelling is het gewoon een totaal andere auto. Eerste rondje was 9:52 maar al snel werden de rondjes wat vlugger waarbij de laatste 9:05 was. Sub 9 zit er zeker in alleen niet met de huidige remblokken.
Ik kon niet optijd de juiste krijgen dus reed met Tarox Strada en hoewel ik geen fading oid had was de bite slecht en gaf weinig vertrouwen om rempunten te verlaten…
Paar plaatjes van de ring:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar goed ronde 8 de gang zat er lekker in, reed het circuit af om even een maatje op te pikken voor een rondje. En toen trapte ik door de koppeling heen, beetje pompen resulteerde in een klein remvloeistof riviertje op het wegdek…..
Afbeelding

De koppelingscilinder op de bak was kapot, cilindertje dichtte niet meer af dus de vloeistof perste erlangs en eruit. K*t zooi….
Zonder koppeling 370km naar huis gereden, zelfden zo oncomfortabel/gestresst gereden.

Inmiddels een nieuwe Delphi (volledig uit metaal en hopelijk robuster als die plastic meuk) gemonteerd.
Afbeelding

En een nieuwe krukaspulley besteld.. ter vervanging van de tijdelijke pre facelift pulley.
Afbeelding