Ik krijg de koppeling maar niet goed, hij blijft erg sponzig en ontkoppelt slecht/weinig.
Er zit een nieuwe drukgroep en koppeling en druklager in. De hulpcilinder is ontlucht maar hij blijft sponzig.
Ontluchten doe ik onder druk met 1,5bar op de op het reservoir, de hulpcilinder ingedrukt met een hulpstuk en het ontluchtingsventiel naar boven gericht,. Als de druk er op staat is de koppeling hard/bovenaan maar zodra ik de druk er af laat dan zakt het pedaal een stukje terug (iets meer vrije slag) en ontkoppelt hij pas helemaal onderin. Het lijk dus of er lucht in de hoofdcilinder zit die er maar niet uitkomt.
Iemand een idee hoe dit op te lossen ?
R50 (met een R53 bak): sponzige koppeling
- YannickM
- 4 op een rij!
- Contacteer:
- Locatie: Mortsel
Bericht
Re: R50 (met een R53 bak): sponzige koppeling
Toen ik mijn R53 bak had laten plaatsen door Schols auto's was de koppeling in het begin ook zeer lastig.
Deze was wel zeer stijf en ontkoppelde echt heeel vroeg waardoor het soms moeilijk vertrekken was.
Met de tijd is dat verbeterd en voelt nu terug zoals een 5bak koppeling.
Andere experten kunnen meer vertellen natuurlijk
Deze was wel zeer stijf en ontkoppelde echt heeel vroeg waardoor het soms moeilijk vertrekken was.
Met de tijd is dat verbeterd en voelt nu terug zoals een 5bak koppeling.
Andere experten kunnen meer vertellen natuurlijk
- prensel
- Nieuwsgierig
Bericht
Re: R50 (met een R53 bak): sponzige koppeling
In mijn geval ontkoppelt hij gewoon te laat. soms helemaal niet maar na een paar keer pompen een beetje. Dat is dus echt een luchtprobleem in het systeem. Omdat er geen lucht meer uit de hulpcilinder komt tijdens het ontluchten (al een paar keer gedaan) denk ik dat het ergens in de koppeling hoofdcilinder zit.
- prensel
- Nieuwsgierig
Bericht
Re: R50 (met een R53 bak): sponzige koppeling
Probleem is opgelost !
Ik had de mini aan de linkerkant opgekrikt omdat ik iets hoorde rammelen (bleek stabi stangetje te zijn)
Nadat hij weer op de grond stond koppelt hij opeens perfect !
Daarvoor was het nog een drama en een uur later ontkoppelt en schakelt hij als een zonnetje.
De hele dag gereden en totaal geen probleem meer mee.
Vermoed toch ergens een luchtbel in de koppelingcylinder die door het scheef zetten van de auto er uit gegaan is.
Iets anders kan ik niet verzinnen.
Snap het niet helemaal maar het belangrijkste is dat hij het weer goed doet.
Ik had de mini aan de linkerkant opgekrikt omdat ik iets hoorde rammelen (bleek stabi stangetje te zijn)
Nadat hij weer op de grond stond koppelt hij opeens perfect !
Daarvoor was het nog een drama en een uur later ontkoppelt en schakelt hij als een zonnetje.
De hele dag gereden en totaal geen probleem meer mee.
Vermoed toch ergens een luchtbel in de koppelingcylinder die door het scheef zetten van de auto er uit gegaan is.
Iets anders kan ik niet verzinnen.
Snap het niet helemaal maar het belangrijkste is dat hij het weer goed doet.
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: R50 (met een R53 bak): sponzige koppeling
Is toch een gesloten systeem?
Denk dat de luchtbel zich verplaatst heeft.
Denk dat de luchtbel zich verplaatst heeft.
- prensel
- Nieuwsgierig
Bericht
Re: R50 (met een R53 bak): sponzige koppeling
Ik snap het ook niet helemaal maar ga over een paar dagen nog keer ontluchten om te zien of er, zoals je zegt, verplaatste lucht in de werkcilinder zit. De koppeling voelt verder goed aan, niet sponzig en ontkoppelt perfect.niekcarfreak schreef: ↑04 feb 2021, 12:07Is toch een gesloten systeem?
Denk dat de luchtbel zich verplaatst heeft.
- nd-photo.nl
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Sevenum
Bericht
Re: R50 (met een R53 bak): sponzige koppeling
Wat is trouwens de juiste procedure om de koppeling te ontluchten?
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors