BCM verlichting

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Corstiaan
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2017, 15:43

BCM verlichting

17 sep 2017, 16:12

Ben nieuw hier en heb een probleem met een mini cooper uit 2003 waarvan de verlichting deels werkt
wat niet werkt is:
achterlicht rechts
dimlicht links
grootlicht rechts
stadslicht rechts
Verlichting is niet aan en uit te zetten met draaiknop op het stuur lampen gaan aan zodra je hem op contakt zet.
Mag ik hieruit concluderen dat de bcm defect is ? [module is kurkdroog ] of is er in de module een instelling versprongen?
Kan hier een gebruikte bcm van het zelfde type evt monteren? lees namelijk niet echt terug of dat goed lukt.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: BCM verlichting

17 sep 2017, 19:04

Dat de verlichting aan gaat als je h'm op contact zet, dat ligt waarschijnlijk aan de dagrijverlichting. Die kun je bij een MINI uit 2003 niet met een schakelaar, oid uitzetten. Daarvoor moet ie aan de computer.
Bij de MINI's van voor 2014, zo uit m'n hoofd, is de instelling van 'dagrijverlichting aan' ongeveer hetzelfde als het voeren van dimlicht, maar dan zonder dashboard-verlichting....

Maar goed, zekeringen en lampen heb je vast al gecontroleerd. Massapunten wil wellicht nog wel eens een uitdaging zijn, ivm mogelijke lekkage kofferbak.
En ja, ook de BC-Module in de passagiersvoetenbak heeft soms last van teveel vocht. Dan is ie nu wel droog, maar de contacten hebben dan wel corrosievorming.
En heb je halogeen of xenon? Bij xenon kunnen ook de ballasten de geest hebben gegeven...
Corstiaan
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2017, 15:43

Re: BCM verlichting

17 sep 2017, 21:06

bedankt voor de reactie heb de bcm eruit gehaald en de stekkers gecontroleerd geen oxidatie ziet er allemaal goed uit.Ook zekeringen motor ruimte gecontroleerd .
Krijg geen spanning op de lampen en die krijgt hij via de bcm module als ik het goed heb .Een schema zou makkelijk zijn om te zien waar de bedrading koplampen precies heen gaan.
Heb deze auto net gekocht en de verlichting werkte gewoon met de schakelaar dus dag rij verlichting stond niet aan.
Baal hier wel van omdat de auto eind van de maand naar de keuring moet .
Wel heb ik gelezen dat je een gebruikte bcm kunt plaatsen met dezelfde nummers maar dat de automatishe centrale vergrendeling dan niet werkt.
Heb hem uitgelezen met mijn tool en gaf alleen fout code airbag maar dat was mij bekend zit in passagier stoel moet ik nog maken .Ik kan niet verder in de bcm komen om te kijken of daar iets versprongen is.
o ja er zitten gewone halogeen lampen gemonteerd
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: BCM verlichting

17 sep 2017, 21:55

Er kan lekkage bij de paravaan zijn geweest, waardoor er water de BCM ingelopen is... Heb me laten vertellen dat er als fix een soort kunststof afdakje boven de BCM gemonteerd werd.

Maar... als het gewerkt heeft, wat is er dan gewijzigd dat het ineens niet meer functioneert? Iets stopt er niet zomaar mee, toch? Of het moet een slijtagedingetjes zijn, lichtschakelaar ofzo??
Krijg je wel inputstroom op de BCM? Want zonder input is er ook geen output...
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: BCM verlichting

17 sep 2017, 22:04

Schematisch koplampen R50 2003-07

Afbeelding
Corstiaan
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2017, 15:43

Re: BCM verlichting

18 sep 2017, 08:26

Mooi met dit schema kan ik iets en idd eerst eens meten of ik spanning krijg vanuit de zekering op de bcm.mmo
Storing is eigenlijk begonnen nadat het linker dimlicht het niet deed lag aan stekkerverbinding op de lamp zelf stekker vervangen en alles werkte weer.


Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Corstiaan
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2017, 15:43

Re: BCM verlichting

18 sep 2017, 20:23

Storing gevonden! kreeg geen voeding op bcm was een al eerder gerepareerde beschadigde kabel in de motor ruimte vanaf zekeringkast naar bcm.
Alle lampen doen het weer gelukkig pfff scheelt weer een hoop kosten.
Rest alleen nog waarom de dag rij verlichting aan staat het kan zijn dat ik hem met mijn uitlees tool de instelling veranderd hebt.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”