Het importeren van een Mini uit Duitsland

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
tysie
Be Mini
Be Mini
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 748
Lid geworden op: 22 mar 2007, 11:41

Het importeren van een Mini uit Duitsland

12 dec 2007, 21:54

Ik heb al diverse mailtjes gehad van mensen die me vragen hoe ik onze Mini Cooper S uit Duitsland heb geimporteerd.
Veel van die mensen zijn nog geen lid van de NewMiniClub, maar zouden dit uiteraard graag willen :mrgreen:

Ik zal hier uitleggen hoe wij het hebben gedaan, maar dat is natuurlijk niet zaligmakend dus als er mensen zijn die aanvullingen en tips hebben, post ze dan zodat we adspirant-leden op weg kunnen helpen.


1. Waarom een Mini uit Duitsland importeren?

Het is algemeen bekend dat de gemiddelde Duitser anders over een auto denkt dan een Nederlander. Een Nederlander
is over het algemeen wat terughoudender in zijn of haar uitgavepatroon en zal minder geld uitgeven aan opties.
Duitsers daarentegen zijn daar wat makkelijker in. Men kent in Duitsland bijvoorbeeld het fenomeen BPM niet. Een Duitse
auto is door de bocht genomen rijker uitgerust met opties dan een Nederlandse auto.

2. Hoe zoek ik een Duitse Mini op het internet?

Net zoals je in Nederland websites hebt zoals b.v. www.autoscout.nl & www.autotrader heb je dit soort sites in Duitsland uiteraard ook. Wij hebben gebuik gemaakt van de Duitse website: www.mobile.de

De site is erg overzichtelijk en je kan precies aanvinken wat je wilt, denk hierbij aan het bouwjaar, kleur, uitvoering etc.
Op deze site wordt zowel door particulieren als autohandelaren en zelfs door dealers geadverteerd.

TIP:

Op de site van www.mobile.de staan de plaats, postcode en adresgegevens vermeld van de aanbieder. Houd er rekening
mee dat Duitsland een groot land is. Het is al gauw een paar uur rijden en daar moet je natuurlijk wel zin in hebben.
Om e.e.a. qua afstand te bekijken hebben wij gebruik gemaakt van de website: www.routenet.nl
Vul de Duitse postcode in en vink even aan dat je in Duitsland wilt zoeken, anders vind je niets en krijg je een foutmelding.

3. Hoe leg ik contact leggen met de aanbieder?

Stuur de aanbieder via de website een mailtje. Wij spraken geen Duits dus hebben we dit in het Engels gedaan. Leg in je
mailtje eerst uit dat je uit Nederland komt. Mocht je nog vragen hebben stel deze dan ook gerust of doe meteen een bod.
Je zult merken dat de Duitsers zeer "punktlich" zijn snel reageren.
Leg vervolgens telefonisch contact met de aanbieder en spreek een datum af om te kijken.

TIP:

Rij 's nachts weg uit Nederland en zorg dat je vroeg op de afgesproken plek bent. Dit uiteraard in verband met de files.

4. De Mini bezichtigen in Duitsland en dan?

Allereerst wil ik een ieder aanraden om het forum goed door te lezen. Op deze wijze kom je er al snel achter op welke
punten je moet letten bij het bezichtigen van jouw potentiële Mini. Als je zelf niet over de kennis beschikt, neem dan
iemand mee die meer dan gemiddeld verstand heeft van auto's. Maak een proefrit zowel door de bebouwde kom als over de snelweg. Neem hier goed de tijd voor.

Zoals gezegd is een Duitser over het algemeen zeer "punktlich", dit houdt in dat een Duitse auto vaak dealeronderhouden
is en dat jouw potentiële Mini vaak alle beurten heeft gehad en dat de onderhoudsboekjes bioj het voertuig zitten. Vraag ook gerust om rekeningen etc.

TIP:

Zit dit er niet bij, gebruik je "boeren verstand" en laat de auto staan. Een Duitse auto zonder onderhoudshistorie is een beetje vreemd.

5. Moet ik de Mini laten keuren alvorens over te gaan tot de verkoop?

Het blijft een hoop geld dat je uitgeeft en het is en blijft een auto. Als je de auto bij een officiele merkdealer koopt, dan wordt deze afgeleverd met een servicebeurt maar dat geeft natuurlijk geen garantie verder. Wij hebben onze Mini bij een particulier gekocht voor een goede prijs en we hadden er een goed gevoel bij. Onze Mini is dan ook niet in Duitsland gekeurd. Ook hier geldt, gebruik je verstand en ga af op je gevoel. Heb je er een slecht gevoel bij, laat de auto dan staan.

TIP:

Mocht je toch zekerheid willen, dan kan je vragen of de verkopende partij de auto wil laten keuren bij de DEKRA. Dit is een
onafhankelijke instantie die een aankoopkeuring kan doen. Het is de Duitse tegenhanger van de ANWB autokeuring waarbij moet worden gelet op het feit dat een DEKRA keuring strenger is dan een ANWB keuring. In Nederland kost een DEKRA keuring voor een Mini € 255,- en ik denk dat de tarieven in Duitsland ongeveer hetzelfde zijn. Houd hierbij rekening met het feit dat de aanbieder meer dan waarschijnlijk alleen accoord gaat als jij de kosten van de keuring voor je rekening neemt.
Indien de verkopende partij niet wil dat de auto door de DEKRA wordt gekeurd, moeten er bij jou een aantal spreekwoordelijke alarmbellen gaan rinkelen. Advies is dan ook om de auto te laten staan en rechtsomkeerd te maken.

6. Onderhandelen?

Ik kan hierbij alleen zeggen dat mijn ervaring is dat een Duitse handelaar of merkdealer vaak niet meer dan € 500,- van de vraagprijs afdoen. Jouw eigen vaardigheden aan de onderhandelingstafel heb je denk ik hard nodig om meer korting te krijgen. Wij hebben de auto bij een particulier gekocht die de auto weg deed in verband met de geboorte van haar dochter.
De auto moest snel weg en we hebben een zeer goede prijs bedongen.




WORDT VERVOLGD HEB FF GEEN ZIN MEER OM VERDER TE TYPEN :mrgreen:
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

12 dec 2007, 21:59

:s

jammer dat het NU niet zo interessant is om zo'n ding uit DL te halen... (R53 iig niet...) want de prijzen zijn enorm gestegen....

grrrrrrrr
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13431
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

12 dec 2007, 23:02

Nog een tip. Een Mini uit een kleine plaats heeft vaak minder parkeerschade dan een Mini uit de stad (kleine deukjes in de deur). Zo heeft de handelaar die mijn Mini heeft opgehaald ook de Mini uitgezocht. Hij heeft bovendien een klein plaatsje buiten München gezocht omdat dat een rijk gebied is en men de auto liever sneller kwijt is dan het onderste uit de kan te willen halen. Natuurlijk wel ver rijden.
spenki
Sponsor
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 1733
Lid geworden op: 12 mar 2007, 22:31

mini uit dld

13 dec 2007, 00:20

Dit is een goede beschrijving hoe je een Mini uit Dld kunt importeren.
Ik hoop alleen dat niet alle Mini fans dit nu gaan doen want dan kan ik
wel stoppen met mijn bedrijf hahaha.
Wat ook belangrijk is om te weten is ,dat je voor dat je een bep auto gaat kopen
eerst de BPM belasting en keurings kosten erbij opteld zodat je precies weet wat je
uiteindelijke prijs van de auto in NL is incl nw APK.
Wil je al deze moeite niet doen kun je ook op mijn site kijken want ik verkoop Mini's
met onderhouds historie die uit dld komen.
Let wel dit zijn GEEN schade auto's maar gewoon Part. en Dealer auto's
De prijzen zijn compleet ingevoerd incl alles dus ook APK en Garantie
Voorbeeld COOPER-S Chili 195pk Digitec 10-2002 1e eigenaresse
(is reeds verkocht en ik denk dat ie binnenkort ook wel bij de club komt)

Afbeelding

Gr spenki
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Praag
Berichten: 3307
Lid geworden op: 21 feb 2007, 19:15

13 dec 2007, 00:35

Spenki

leuke auto's heb je staan!! Maar zo zijn er meer autodealers....

Nette uitleg trouwens, altijd handig

MR
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13431
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

13 dec 2007, 00:57

Verder is het zo dat je kan kiezen of je de Mini op gaat halen met een trailer of zelf gaat rijden. Als je zelf wilt gaan rijden moet je een kentekenplaat met verzekering gaan halen bij het Verkehrsambt. Die zit in elke gemeente en is makkelijk te herkennen aan de nummerplaatwinkels die er dichtbij staan :)

Zo'n nummerplaatverzekering kost ongeveer 250 euro en dan mag je twee weken blijven rijden met de auto, ook in Nederland. Zo'n nummerplaat is te herkennen aan een rood vlak.

Je gaat dan met de autoverkoper naar het Verkehrsambt (vaak tot 12.00u open op zaterdag) om de nodige (eigendoms)papieren te tekenen. Met die papieren ga je naar de kentekenplatenwinkel om de platen meteen te laten maken. De platen monteer je op de auto en dan moet je terug naar het Verkehrsambt naar diegene die je geholpen heeft want die moet officieel mee naar buiten lopen om de auto te controleren v.w.b. chassisnummer en kentekenplaat. Platen er op en je kan naar huis rijden en hebt twee weken de tijd om de auto te laten keuren door de RDW. De auto is dan wel casco verzekerd.

P.S. Ik zou het eerste topic aanpassen om de info centraal te houden. Zet er dan ook even de link van Coendek erbij waar je de BPM kan berekenen. Zou een mooie sticky kunnen worden.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10013
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

13 dec 2007, 10:15

Berthil schreef:Verder is het zo dat je kan kiezen of je de Mini op gaat halen met een trailer of zelf gaat rijden. Als je zelf wilt gaan rijden moet je een kentekenplaat met verzekering gaan halen bij het Verkehrsambt. Die zit in elke gemeente en is makkelijk te herkennen aan de nummerplaatwinkels die er dichtbij staan :)

Zo'n nummerplaatverzekering kost ongeveer 250 euro en dan mag je twee weken blijven rijden met de auto, ook in Nederland. Zo'n nummerplaat is te herkennen aan een rood vlak.
Handiger is om de verzekering zelf van te voren aan te vragen voor €46,- via bijvoorbeeld dit bedrijf. Je krijgt hem dan netjes opgestuurd per post en kunt hem zelf invullen. Platen maken bij een nummerplaatwinkel bij het Verkehrsambt kost ongeveer €20,-.

Voor wat betreft het rijden met die platen in Nederland is de officiele regel dat elke Nederlands ingezetene een NL kenteken op de auto moet hebben en dus eigenlijk niet met een transitkenteken mag rijden. In de praktijk betekent dit echter dat je in principe aangehouden kunt worden door de Douane, die je dan vervolgens een dringend verzoek tot afdracht BPM zullen doen binnen een bepaalde termijn, iets wat toch al het plan was te doen. :roll:

Zal de rekeningen van het overschrijven bij het Verkehrsambt ook nog eens opzoeken om te zien hoeveel dat ook alweer was.
pedro
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: aalten
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 feb 2007, 08:11

16 dec 2007, 19:43

Er staan echt hele mooie mini's te koop op de site www.mobile.de
Als ik het geld bij mekaar heb maar even met mijn gargage praten of hij voor mij een mini wil ophalen. Hij doet dit wel vaker voor mensen die iets aparts zoeken.
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

16 dec 2007, 20:26

jammer dat er geen zoekbox opstaat, waar je trefwoorden kan intypen :(
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10013
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

16 dec 2007, 21:19

Klik maar eens op zur Detailsuche. Daar kun je je uitleven met opties, extra's, kleuren, vermogens en trefwoorden... :roll:
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

16 dec 2007, 21:45

frankie schreef:Klik maar eens op zur Detailsuche. Daar kun je je uitleven met opties, extra's, kleuren, vermogens en trefwoorden... :roll:
oooops :oops: :mrgreen:
Coen
Be Mini
Be Mini
Locatie: Overijssel
Berichten: 649
Lid geworden op: 04 jan 2007, 21:19

27 dec 2007, 00:05

Berthil schreef:Verder is het zo dat je kan kiezen of je de Mini op gaat halen met een trailer of zelf gaat rijden. Als je zelf wilt gaan rijden moet je een kentekenplaat met verzekering gaan halen bij het Verkehrsambt. Die zit in elke gemeente en is makkelijk te herkennen aan de nummerplaatwinkels die er dichtbij staan :)

Zo'n nummerplaatverzekering kost ongeveer 250 euro en dan mag je twee weken blijven rijden met de auto, ook in Nederland. Zo'n nummerplaat is te herkennen aan een rood vlak.
Weet je toevallig ook of je een eendagskenteken aan kunt vragen? Dit hadden wij namelijk bij de andere auto die we uit Duitsland hadden gehaald. De dealer had dit geregeld dus ik weet niet hoe (het was in ieder geval wel een stuk goedkoper dan de 250 euro)
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13431
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

27 dec 2007, 01:10

Één dag weet ik niet, misschien best mogelijk.
Moet je misschien ook niet willen want dan staat de auto na een dag onverzekerd bij je thuis tenzij je hem goed kan wegzetten.

Ik denk dat de dealer dan de auto op een trailer heeft vervoerd i.p.v. zelf rijden.
Coen
Be Mini
Be Mini
Locatie: Overijssel
Berichten: 649
Lid geworden op: 04 jan 2007, 21:19

27 dec 2007, 11:01

Berthil schreef:Één dag weet ik niet, misschien best mogelijk.
Moet je misschien ook niet willen want dan staat de auto na een dag onverzekerd bij je thuis tenzij je hem goed kan wegzetten.

Ik denk dat de dealer dan de auto op een trailer heeft vervoerd i.p.v. zelf rijden.
Het wegzetten is geen probleem. Je kunt de auto zonder kentekenplaat verzekeren.

Ik bedoelde met "de dealer had dit geregeld", het eendagskenteken voor Duitsland, niet de auto want die hebben wij zelf opgehaald bij de Saab dealer in Duitsland.
Dit is het eendagskenteken voor de keuringsafspraak en alleen geldig in Nederland. Voor mij is vooral belangrijk dat de auto ook op Duits grondgebied mag rondrijden.

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”