ohja, ik heb gelogen , ik rij rond met enkele flessen helix plus 5w-40 in de koffer, alleen heb ik er nooit wat van ingegooid, meer in geval van nood bij me.
Ik heb nog nooit olie erin of eruit gehaald, dat doet de dealer bij de olieservices of grote beurten... TIs wel belangrijk als je zelf een beurt uitvoert, dat je de juiste heb ja...
Motorolie R53
- steunebrink
- 4 op een rij!
- Boudie
- Mod virus alert!
- Locatie: Wassenaar
Bericht
Olie bijvullen
Laatst nog een grote beurt gehad.(40.000KM)
Mijn olie peil stond op minimaal,aanfgeven door de Dipstick.
Eerst dacht ik dat het in het midden moest staan van het ruitvlakje.
Advies van de moteur is om hem tot boven te vullen van het vlak.
Hij ontdekte een zwetende karter
maar dat was niks bleek achteraf.
Bij mij zat er 10W40 castrol in de Mini-tas geen 5w30 ,niet heel erg want om aan te vullen.Het is ook syntetisch.
Rijd wel lekkerder dan eerst.Wat een verschil !
Mijn olie peil stond op minimaal,aanfgeven door de Dipstick.
Eerst dacht ik dat het in het midden moest staan van het ruitvlakje.
Advies van de moteur is om hem tot boven te vullen van het vlak.
Hij ontdekte een zwetende karter
maar dat was niks bleek achteraf.
Bij mij zat er 10W40 castrol in de Mini-tas geen 5w30 ,niet heel erg want om aan te vullen.Het is ook syntetisch.
Rijd wel lekkerder dan eerst.Wat een verschil !
- emillio
- Be Mini
- Locatie: Schoonhoven
Bericht
Heb dus een flesje Castrol meegenomen....
Thuisgekomen lees ik op het vorige flesje..."BMW longlife Oil Approved"
SAE 5W-30, API SJ/CF, ACEA A3/B3/B4
Op de nieuwe verpakking de volgende termen:
SAE 5W-30, API SL/CF,ILSAC GF-3, ACEA A1/B1
Heb hier even op gegoogeld, en nu blijkt de API SJ norm te dateren uit 2001....zou staan voor olie voor high performance motoren.
De API SL norm dateert uit 2004 en staat voor olie voor motoren met betere Fuel efficiency....
Het flesje is wel volsynthetisch.....
Gewoon er bij knetteren?
Vandaag de Brezan overvallen voor een fleske olie....verkoper vertelde 5W-30=5W-30Berthil schreef:Ik heb hier de originele literflessen Castrol TXTLL04 die je bij de dealer koopt staan.
Dat is een volsynthetische 5W-30. Die gaan in alle MINI's inclusief JCW's.
Heb dus een flesje Castrol meegenomen....
Thuisgekomen lees ik op het vorige flesje..."BMW longlife Oil Approved"
SAE 5W-30, API SJ/CF, ACEA A3/B3/B4
Op de nieuwe verpakking de volgende termen:
SAE 5W-30, API SL/CF,ILSAC GF-3, ACEA A1/B1
Heb hier even op gegoogeld, en nu blijkt de API SJ norm te dateren uit 2001....zou staan voor olie voor high performance motoren.
De API SL norm dateert uit 2004 en staat voor olie voor motoren met betere Fuel efficiency....
Het flesje is wel volsynthetisch.....
Gewoon er bij knetteren?
- emillio
- Be Mini
- Locatie: Schoonhoven
Bericht
OK....ik geloof ook niet dat het zo'n enorm probleem is...maar sta er wel van tekijken dat er zoveel verschillende soorten te koop zijn.....alleen de viscositeit volstaat dus niet als je een flesje olie zoekt!Berthil schreef:Vol synthetisch bij volsynthetisch kan altijd. Dat kleine beetje andere olie is niet erg en is het is ook nog dezelfde viscositeit. Maar niet bij mij aankloppen als de boel vastlkoopt, ohne gewähr
- emillio
- Be Mini
- Locatie: Schoonhoven
- tysie
- Be Mini
- Locatie: Noord-Holland
Bericht
Een lagere viscositeit betekend toch een betere smering en klopt dat hoe dunner de
olie is, des te beter?
dat TWS 10W-60, is dat dan weer beter/dunner qua viscositeit dan 5-W30 ?Wint schreef:Ik heb veel goeie verhalen gehoord over Castrol TWS 10W-60.
Iemand ervaring hiermee?
Een lagere viscositeit betekend toch een betere smering en klopt dat hoe dunner de
olie is, des te beter?
- Sid
- Volledig MINI minded!
Bericht
nee, dunner is niet beter.
heeft te maken met het klimaat. in nederland is het niet heel warm (dus hele dikke olie hebben we niet nodig) maar ook niet heel koud (dus hele dunne olie hebben we ook niet nodig).
meestal wordt er hier 10w-40 of 5w-30 gesmeerd.
rob ik zou het bij de olie van de dealer houden, dus ook castrol maar iets andere viscositeit. welke viscositeit deze olie precies heeft weet ik uit m'n hoofd niet, de r53 gebruikt andere olie dan de r56.
heeft te maken met het klimaat. in nederland is het niet heel warm (dus hele dikke olie hebben we niet nodig) maar ook niet heel koud (dus hele dunne olie hebben we ook niet nodig).
meestal wordt er hier 10w-40 of 5w-30 gesmeerd.
rob ik zou het bij de olie van de dealer houden, dus ook castrol maar iets andere viscositeit. welke viscositeit deze olie precies heeft weet ik uit m'n hoofd niet, de r53 gebruikt andere olie dan de r56.
Laatst gewijzigd door Sid op 15 okt 2007, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Ik heb hier de olie staan die de dealer verkoopt en in de R53 (Works) gooit.
Dat is de Castrol TXT LL04 5W-30.
Tenzij je alleen met de Mini in de zomer op het circuit rijdt zou ik gewoon de door de dealer aangeraden olie gebruiken, die is goed onder alle omstangheden.
De boordcomputer registreert trouwens hoe de auto gebruikt wordt. Als deze intensief gebruikt wordt dan zal de service interval een lager aantal kilometers aangeven.
Dat is de Castrol TXT LL04 5W-30.
Tenzij je alleen met de Mini in de zomer op het circuit rijdt zou ik gewoon de door de dealer aangeraden olie gebruiken, die is goed onder alle omstangheden.
De boordcomputer registreert trouwens hoe de auto gebruikt wordt. Als deze intensief gebruikt wordt dan zal de service interval een lager aantal kilometers aangeven.
Onze sponsors