Nieuwe batterij?

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

Nieuwe batterij?

30 okt 2012, 11:19

Hoi,

Mijn start-stop systeem doet al enige tijd ambetant. Na minder dan 10 seconden start de motor alweer, ongeacht de omstandigheden.

Het is niet door het koude weer, want hij doet het al sinds de zomer. Ik vermoed dat de accu moeilijk doet, en te snel lading verliest, waardoor de mini automatisch weer start (soms na 5 seconden zelfs).
De mini is 5 jaar en rijdt veel woon-werkverkeer, ritjes van 15km. Wekelijks ook langere ritten, 30km en minstens enkele keren per maand ook 120km in 1 stuk. De accu wordt dus wel goed opgeladen denk ik. Ik heb vorig jaar ooit enkele meldingen gekregen over de alternator, waardoor de accu niet bijgeladen werd (zo ongeveer letterlijk op mijn display verschenen), maar na een dikke week zijn die uit zichzelf verdwenen. En ik heb dan ook nooit met een lege accu gestaan. Daarom twijfel ik, zou het echt mijn accu zijn? Is 5 jaar een normale levensduur?

Ik vraag me af, wat kost een nieuwe accu? Zelf plaatsen of door de dealer laten doen?

Bedankt voor de tips alvast!

Oja, het is een R56 Cooper D.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

30 okt 2012, 11:33

Mocht het de accu zijn, dan zeker zelf de accu plaatsen! Dit is TE makkelijk.
Op die manier kan je zelf voor een accu shoppen en veelal veeel goedkoper uit zijn.

Betreft het start-stop systeem kan ik weinig zeggen.
Heb je de MINI al laten uitlezen op foutcodes? Niet alle foutcodes zorgen voor een lampje.
Ik denk eerder dat de 'schakelaar' die aangeeft dat het start-stop-systeem moet worden ingeschakeld defect is.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

30 okt 2012, 11:54

Wat voor accu moet ik dan kopen? Is er een DIY, of is het echt zo makkelijk als een lampje plaatsen? De prijzen bij de dealer zullen inderdaad veel te hoog liggen.

Ik moet ook om verse olie, misschien moet ik zelf nog snel een batterij plaatsen, zien of het opgelost is, en anders de dealer laten kijken ernaar.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

30 okt 2012, 13:15

Het is de kap over de accu losklikken, beide polen los draaien; accu wisselen, alles weer vast en dicht en klaar.
Afbeelding
Ik kan je vertellen dat ik weleens langer bezig ben geweest met een lampje wisselen ;)

Maar misschien is het ook wel goed om eerst een diagnose te stellen? Toch zonde geld een nieuwe accu te steken die achteraf niet nodig zou zijn..
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”