Stank uit de airco

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

Stank uit de airco

14 apr 2011, 14:28

Hoi clubmembers,

Ik heb even het forum afgezocht en ik vind wel één en ander verspreid over meerdere topics, maar nooit echt wat ik precies wil weten, vandaar dit nieuwe topic.

Kort de historiek: Mijn airco staat meestal uit, uitgezonderd op zeer warme dagen, en bij regenweer wanneer de ramen bedampen (en dan nog, de voorruitverwarming lost dit ook prima op).
2,5 jaar heb ik geurloos rondgereden, tot vorig jaar mijn airco stopte met koude lucht te maken. Auto is 3 maal binnen geweest alvorens dit opgelost was, daarbij kreeg ik ook facturen voor airco onderhoud/bijvullen. Alles was onder garantie dus dat werd allemaal gecrediteerd.
Tegen de tijd dat alles opgelost was was ook de zomer voorbij, en na de winter is de airco beginnen stinken.
Soms ben ik gewoon onderweg, airco staat af, en plots begint de stank lichtjes naar boven te komen, na een paar dagen verdwijnt dit dan weer en blijft alles geurvrij (airco staat daarbij altijd uit).
Gelijk wanneer ik rondrij en de airco aanzet krijg ik metteen een erg vieze geur binnen.

Ondertussen heb ik mijn interieurfilter (onder het handschoenkastje) eens volledig gestofzuigd en een dag rondgereden zonder filter. Ik had de indruk dat de stank bijna volledig weg was. Maar je zit dan natuurlijk constant airco aan, uit, ruiken, nog meer ruiken, airco volle bak, ijskoude lucht ruiken. Op den duur word je bijna high van al dat gesnuif. Ik durf niet zeggen dat de geur volledig weg was.
Voor de zekerheid zal ik de filter er eens een week uit laten en gewoon rondrijden, af en toe eens met airco en dan weer zonder.
Het lijkt me vreemd dat die geur enkel en alleen van die filter zou komen, condensatievocht komt toch daar niet mee in contact? En als de airco uit staat passeert de lucht toch ook langs die filter?

Nu ben ik aan het rondkijken naar een nieuwe filter (dewelke eigenlijk een paar maand geleden zou vervangen zijn bij het onderhoud) maar ik heb geen flauw idee wat er allemaal op de markt is, ik zie bvb gewone filters, en carbon filters.
Hier bijvoorbeeld (zonder reclame te willen maken): link

Er lijken zoveel verschillende zaken op de markt te zijn, maar wat is er nu best?
En misschien belangrijker, geraak ik hiermee van mijn stinklucht af?

Zijn er verder nog zaken die ik kan ondernemen om van die lucht af te raken? Zitten er nog filters in de mini die ik kan vervangen?
Kan ik controleren of de kanalen voor het condensatievocht voldoende vrij zijn?
Wat voor bacteriedodende busjes moet ik gebruiken, en werkt dat goed?

Heel wat vragen dus...
Maar ik ben ervan overtuigd dat jullie wel wat raad hebben!

;-)
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

14 apr 2011, 15:08

gewoon interieurfilter vernieuwen (orginele) en dan is beginnen met regelmatig ding aan te zetten want doordat je hem niet gebruikt gaat die stinken ;)
reddevilduc
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Koudekerk a/d Rijn
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 okt 2010, 09:35

16 mei 2011, 11:23

Stank op het moment dat je de airco aan zet gaat heel vaak niet over als je het interieur vervangt. heb dit helaas al een paar keer ondervonden in verschillende auto's.
Meestal zit er in je luchtlanalen een virusje of een bacterie die er niet uit wil. Is op zich niet vervelend maar ze gaan er wel lastig uit.
Bij de "goede" automaterialen zaak kan je een spuitbus kopen om van die "pietjes" af te komen. Even goed de gebruiksaanwijzing volgen en klaar is klara.
Doe het wel in combinatie met een nieuw filter want als die "pietjes" in je filter zitten kunnen ze ook weer snel in je leidingwerk zitten.

Suc6, André
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

16 mei 2011, 18:45

hoe vervang ik het interieurfilter? Waar zit dat filter?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
PimNoordhof
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Slochteren
Berichten: 328
Lid geworden op: 10 dec 2010, 22:55

17 mei 2011, 08:15

Marcel Always Open schreef:hoe vervang ik het interieurfilter? Waar zit dat filter?
Volgens mij zit die onder je dashboard kastje. En kan je hem heel makkelijk vervangen, loopt schuin omhoog volgens mij.

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”