HOW-TO Retrofit OEM Camera Mini F55

Gebruikersavatar
Empo
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 okt 2018, 11:21

HOW-TO Retrofit OEM Camera Mini F55

09 jan 2019, 23:05

Ik moet ergens beginnen.. Ik wil mijn ervaring delen rondom het retrofitten van een originele bmw/mini achteruitrijcamera op mijn Mini Cooper S F55 bj 2015.

Om de OEM camera te kunnen retrofitten moet de auto al minimaal beschikken over parkeersensoren achter en een navigatiesysteem. Zonder parkeersensoren kan het niet, daarnaast moet de auto beschikken over de kcan3 kanaal. Als de auto led koplampen heeft beschikt deze wel over dat kanaal en anders bestaat een kans dat het niet het geval is.

Deze how to is gericht op een Mini F55 met pdc en 8.8 inch xl connected navi (NBT). Als je een F56 hebt zal deze niet veel anders zijn en kun je deze how-to ook volgen. De clubman F54 met dezelfde opties zou ook kunnen, alleen zullen de aansluitpunten niet op dezelfde plekken zijn en de partnummers zullen anders zijn. Ook hiervoor kun je terecht bij newtis.info.

Benodigdheden:

1x Retrofit kit voor een BMW F series / ICAM kabel op ebay, ook te vinden bij Ekris.
1x OEM Camera (Ekris/Ebay) Bij de dealer is deze wel heel duur. eBay 100-200 euro. Partnr oa: 66537951084
1x Greeplijst kofferdeksel met camera opening (Ekris/Ebay) Partnr: 51137489756. Deze past ook wel op de F56/F57 denk ik. Clubman niet, daar zit de camera in de bumper en de Countryman heeft een andere greeplijst.
1x Esys coding ethernet kabel
1x Esys of hoger, en psdzdata.
1x tools (soldeerbout, textiel tape, gereedschappen)
1x veel geduld, voorzichtigheid en wel wat kennis van zaken, en anders kun je wel bij mij terecht :)

In principe staat de "blueprint" van de mini op newtis.info. De ICAM moet aangesloten worden op de KCAN3 terminal/of direct op de bdc, Headunit (navi), zekering, ground aansluiting.

Ik had op eBay een grieplijst gevonden met een camera opening en heb deze gelijk besteld. Dom, want hij zat onder de krassen helaas. Gelukkig kon ik de lijst/gespoten deel van mijn eigen grieplijst overzetten. Nadat de kabels, camera en de lijst binnen was ben ik eerst begonnen met de greeplijst.

De tweedehandse greeplijst miste het rubbertje om de camera te monteren. Deze zat merkwaardig genoeg wel in mijn greeplijst, dus die kon ik goed gebruiken.

Greeplijst overzetten en camera monteren:
Oude en nieuwe greeplijst met het gespoten deel gedemonteerd:
Afbeelding
Afbeelding
Oude en nieuwe greeplijst onder elkaar:
Afbeelding
Greeplijst met camera opening:
Afbeelding
Rubbertje om camera te monteren van de oude greeplijst afgehaald:
Afbeelding
Camera + rubbertje gemonteerd op nieuwe greeplijst:
Afbeelding

Demontage oude greeplijst, montage nieuwe greeplijst met camera op de achterklep. incl doortrekken kabel naar de kofferbak:
Je begint met het verwijderen van de 2 schroeven aan de binnenkant van de kofferbak deksel. De binnenkant wordt vastgehouden met plastic "plugs". Zie foto:
Afbeelding

Je zult de binnenkant eraf moeten trekken, echter wel met kracht. Je kunt beginnen in de hoeken.

Wanneer deze eraf is kom je het volgende tegen:
Afbeelding

De greeplijst is met schroeven vastgeschroefd aan de achterklep. Wanneer de schroeven zijn verwijderd kun je de greeplijst eenvoudig van de achterklep demonteren en de nieuwe greeplijst met de camera vastschroeven.

Om de bekabeling door te trekken zul je eerst het rubberen verloop, waar de bestaande kabelboom door loopt los moeten halen. De stekker van de camera heb ik niet door het rubberen verloop kunnen trekken, dus heb ik besloten om de andere kant erdoorheen te halen.

Door de opening van de achterklep trek je de stekker van de camera. Je haalt ook de lijst van de 3e remlicht los om de kabel langs het raam en langs de bestaande kabelboom te trekken.
Afbeelding

Om de kabel langs het raam en langs de bestaande bedrading te trekken kun je gebruik maken van een trekveer.

Eenmaal de kabel getrokken, kun je deze aan de camera monteren. Let op: houd wel een beetje speling aan de kabel. Omdat de klep open en dicht gaat moet deze eenvoudig kunnen bewegen.

De rest van de draden heb ik door het rubberen verloop moeten doortrekken om vervolgens onder de hemel van de auto gelijk naar rechts en langs de stijl naar beneden te trekken.

De hemel van de auto zit vast met 2 plastic plugjes. Deze kun je eenvoudig eruit trekken waarna je met hand de draad door kunt trekken. De hemel is van textiel/karton achtige stof waardoor deze snel beschadigd raakt, dus doe voorzichtig.

De montage punten van zijstijl breken snel af. Ik heb 1 stuk afgebroken 1 plastic plug is zoek geraakt. Gelukkig heb ik nog wel een aantal liggen.
Afbeelding

Afgebroken montagedeel:
Afbeelding

De draad langs de hemel langs deze stijl naar de kofferbak trekken:
Afbeelding
Afbeelding

Wanneer de draad volledig langs de hemel naar de kofferbak is getrokken kun je alles, behalve de zijstijl monteren. Ik raad het echter aan om alles pas te monteren als de camera getest is en werkt. Ik heb zelf de achterklep en zijstijl meerdere malen los moeten halen omdat ik issues had met de werking van de camera. Dus monteer alles pas terug als je weet dat alles werkt.

Montage/verbinden CAN+ CAN- Shield, camera ground en terminal

CAN+, CAN- en shield van de camera moet in de terminal. Deze heb je bij de kabelboom ontvangen. Ground van de camera en de terminal verbind/soldeer je aan de bestaande groundverbinding in de kofferbak.

Terminating resistor/terminal met bekabeling.
Afbeelding

Ik heb deze achteraf ontvangen omdat wij dachten dat er al een kcan3 terminal in mijn auto zat. In principe kun je ook gelijk naar de bdc trekken als de auto een kcan3 terminal mist.

Hiervan haal je de stekker los waarna je de binnenkant van stekker moet loshalen om de kabels erin te steken. De stekker is aan beide kanten genummerd van 1-13 en 14-28:
Afbeelding
Afbeelding

Camera can kabel. Deze kabel is korter dan de kabel wat naar voren getrokken moet worden:
Afbeelding

Rood = 22
Wit = 9
doorzichtig/shield = 13

Je bent nu klaar met de stekker. Plaats de stekker terug in de behuizing en klik deze terug in de terminal.

Je hebt nog 2 ground kabels. Deze zul je moeten monteren/solderen aan de bestaande ground aansluiting in de kofferbak:
Afbeelding
Afbeelding
Ground verbinding in de kofferbak:
Afbeelding
Zonder bescherming:
Afbeelding

Ik heb de 2 draden gesoldeerd aan 1 van de connecties, daarna de behuizing terug gemonteerd en de ground connectie terug op zijn plek geschroefd:
Afbeelding

Als het goed is heb je nu nog 4 kabels over die naar voren getrokken moeten worden.
1. kabel met 3 aarden (FBAS+, FBAS-, SHIELD) moet naar de Head-Unit. Op de quadlock 21, 24 en 23.
2. 12v aansluiting van de camera, deze moet naar de zekering, slot F55 OF direct achter van de PMA module fase aftappen.
3 en 4. Is een twisted pair kabel die uit de terminal naar de BDC moet. A258*8B 44 en 43. Als deze al bezet zijn, dan aan de bestaande draad solderen.

Deze kabels kun je het beste aan elkaar vastplakken met textieltape zodat je deze eenvoudig als geheel naar voren kunt trekken.

De kabel trek je langs de bestaande kabelboom rechts, langs de zijkant van de auto.

Eenmaal aangesloten, zal ICAM2 zichtbaar worden in Esys en dient deze gecodeerd te worden. Als dat niet lukt kun je het beste aan een specialist vragen hoe het moet. :icon_top:

Als je vragen hebt neem contact op.

Issues:
ICAM2 niet zichtbaar in Esys (oorzaak verkeerde terminal gebruikt, kcan3 niet beschikbaar of kcan andersom aangesloten)
ook kan de camera geen power hebben, controleer of deze is voorzien van stroom.
Laatst gewijzigd door Empo op 09 jan 2019, 23:05, 3 keer totaal gewijzigd.
www.EaCarWorks.nl
Mini Countryman JCW F60 LCI 306PK

Terug naar “MINI F56 (Hatchback), F55 (Hatchback 5-deurs), F54 (Clubman)”