F 57 experience

Van alles over de 3de generatie MINI.
doubledutch
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 apr 2015, 17:48

F 57 experience

12 nov 2017, 16:09

3 maanden geleden,met de nodige aarzeling onze 4 jaar oude R 57 S Aut ingeruild voor een nieuwe F 57 S Aut o.a. met rijmodusoptie.Onze 5e Mini in 15 jaar;wij zijn echte Miniwowsen!
De basis voor de aarzeling was dat de looks van de F 57 voor ons veel minder frivoler,fruitiger waren/zijn dan de R 57 maar ''dat zou wel wennen''.
Nu,3 maanden en 5000 km verder,is die aarzeling zeker niet weggenomen.We blijven de F toch wat tuttiger vinden dan de R vooral door de voorkant/motorkap.Regelmatige komplimenten van onbekende derden ''wat een leuke auto'' ontbreken nu volledig.Daarentegen is er bij de F een enorme upgrade qua interieur,motorisch/technisch waarbij opgemerkt dient te worden dat toch wel de sportmodus van de F gereden dient te worden om de R te vergeten.
Toch 3 kritische puntjes:
1)Rijmodusschakelaar zou aan stuurwiel bevestigd moeten zijn.Om nu,indien de omstandigheden dat vragen,
snel van mid naar sport en v.v. te schakelen,moet je nu relatief ver naar de rijmodusschakelknop reiken.
2)Bij geopende kap is het zicht naar achteren door de binnenspiegel minimaal doordat je tegen de kap aankijkt.
Onbegrijpelijk dat de Miniconstructeurs dat niet anders opgelost hebben.Je zou zeggen dat de binnenspiegel
hoger/langer had moeten zijn.Ben eigenlijk op zoek naar een soort voorzetspiegel die op de bestaande binnenspiegel
bevestigd kan worden die hoger kijkt dan de bestaande spiegel.Iemand hier een idee?
3)Het is elke keer een gepiel om de riemen vastgeklikt te krijgen.De rode ''klikkers'' hadden 5 cm langer/hoger moeten
zijn. Zijn er voor zoiets ''extenders'' te krijgen?

Bvd voor jullie eventuele input
hansnl1
Be Mini
Be Mini
Berichten: 595
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:06

Re: F 57 experience

12 nov 2017, 19:14

Sorry,

Maar heb je geen proefrit gemaakt met de kap open?
Zowel in de persintroductie als ook van de eerste berijders is al over punt 2 melding gemaakt.

Voor punt 1 en je relaas daarvoor verwijs je naar de R. Dit zou dan toch betekenen dat je tijdens de ritten in de sportmodus wilt rijden. Dus 1 handeling (instellen) voor splendid rijplezier. Dan valt het toch wel erg mee.


Daarnaast verbaasd het mij dat je een auto hebt gekocht waar jullie beide je bedenkingen over hebben. Truttig etc.
De vraag die bij mij naar boven komt: waarom zijn jullie tot de koop van een F57 overgegaan???

In ieder geval hoop ik toch dat jullie veel (rij)plezier aan de F57 (cabrio) zult beleven.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: F 57 experience

12 nov 2017, 22:32

De kwaliteitsverbetering ten opzichte van de R-series is best een grote, tenminste vind ik dan.
En aan de 'looks' kun je wat doen; andere velgen, verlaging, striping, JCW-pakket... Er is genoeg te modden aan een MINI als je dat echt wilt en nodig vindt.

De 'extenders' voor de gordel zou ik vergeten. Lijkt me niet echt veilig om en nog een verbindingsstukje er tussen te zetten. Als je ergens op klapt (hoeft niet eens je eigen schuld te zijn, hè), dan heb je in aantal een extra schakel ingebouwd die het kan begeven. En daarbij, er zit een contactje in het slot. Die ga je dan foppen dat je eigenlijk de gordel om hebt gedaan. Dus geen bliepjes meer tijdens het rijden zonder gordel... :mrgreen:

Enne de sportstand, ik dacht ergens gelezen te hebben, dat de stand van de rijmodus onthouden kan worden. Vergt dan wel wat extern codeerwerk....
Om wat sneller op te schakelen of terug te schakelen, kun je ook de schakelpook naar links zetten (standje manual) en dan flipperen, of met de pook van versnelling wisselen.

In ieder geval wens ik jullie toch enorm veel veilige en plezierige kilometers toe; en dat moet toch lukken in een MINI S Cabrio! :icon_top:
doubledutch
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 apr 2015, 17:48

Re: F 57 experience

13 nov 2017, 19:15

Hansnl 1
Dit is een kwestie van leuk,leuker,leukst
Leukst=R,leuker=F en ook dat zal persoonlijk zijn.Leuk=dus F 57, betekent nog altijd een geweldige funcar waar we zeer happy mee zijn maar we constateren toch dat de looks van de R een jongere,dynamischere uitstraling hebben dan de F.Het zij zo.
Moet er niet aan denken na 15 jaar ''vreemd'' te moeten gaan.Ikzelf word er ook niet mooier op!!

Tuurlijk uitgebreide proefrit gemaakt maar in een F 56.
We hadden al 3xR 57 gehad,bij R geen probleem bij achteruitzicht dus wie denkt daaraan dat dat bij F 57 niet in orde zou zijn.Het is toch opvallend dat bij topmerk Mini,de constructeurs zoiets simpels niet konden fixen.
KeesH
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Heemskerk
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:40

Re: F 57 experience

13 nov 2017, 22:21

Ik ben ook van een R57 naar een F57 overgestapt en deel de mening over het uiterlijk. Mijn vrouw heeft nog een Mini One Cabrio 2010 rood en als je ze naast elkaar ziet dan geeft "de oude" meer het traditionele Mini gevoel, de neus is wat normaler tov de rest van de auto.
Ook het achteruitzicht is inderdaad belabberd , maar met de achteruitrijd camera is dat geen probleem.
De zitpositie is vele malen beter, stoelen ook.Afwerking zeker. Ik ben overgegaan van een handbak naar een sportautomaat. De vorige was ook getuned naar 211 pk en een koppel van 320 Nm dus die ging als de brandweer. In het begin was ik teleurgesteld in de gasresponse van de F57 ( ik heb daar al in een ander bericht iets over geschreven) vooral omdat ik vergeten was de Drivingmodes te bestellen. Dus geen Sport modus. Overigens is slechte gasresponse ook een klacht die ik gelezen heb in een test van de nieuwe Countryman Cooper Works in een autoblad.
Na de lichte tuning die bij de JWC uitlaat hoorde was het iets beter, maar na montage van de Remus Gas responder is het top. Hij gaat nu ook weer als de brandweer en dan schakelend met de flippers is het super rijden. Ik twijfel of ik hem nog verder zal laten tunen, want in Nederland rijdend is hij snel genoeg.
De wegligging veel beter, rustiger besturing. Op hoge snelheid zeker, veel minder nerveus, en je voelt ook duidelijk dat de carrosserie veel stijver is dan de R. Minder torsie.
Kortom ik ben zeer tevreden en heb geen spijt van de overstap.
lucgallet
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: oedelem
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2016, 16:13

Re: F 57 experience

19 nov 2017, 08:46

Hallo iedereen,

Voor mij is het mijn eerste Mini Cooper een F57 S Manueel.
En ik ben er zeer tevreden van.
Ik zie wel liever de nieuwe F57 dan de R57 hij is stoerder en beter afgewerkt.
De R57 zou ik zelf nooit hebben gekocht maar elk zijn keuze he.
Natuurlijk het zicht met de kap open en eigenlijk ook toe is beperkt daarom hadden ze ook bij
de Mini Store voorgesteld om de achteruitcamera te nemen wat veel helpt.
En juist de lak vind ik persoonlijk zeer zwak ik was de Mini met de hand 2 emmer systeem met handschoen en droogdoeken alles van Meguiars en toch enorm veel swirls met de vorige auto's had ik dat minder.


Groeten Luc
Waarom heb ik niet eerder een mini Cooper gekocht :D

Terug naar “MINI-talk”